23948sdkhjf

Müggler vokser på mobilbearbejdning

F.A. Müggler Service A/S har for alvor fået travlt med mobilbearbejdning af oliebøjer. Europa har fået øjnene op den mere miljøvenlige måde at laste tankskibe på, og alt tyder på, at det kun er et spørgsmål om tid, før USA følger efter.
Tidligere var olieterminaler løsningen, når tankskibe skulle lastes på åbent hav eller i arktiske farvande, men de senere år er oliebøjer blevet et både seriøst og velkendt alternativ, der nedsætter forureningsfaren ved lastning markant.

Europa har de senere år taget oliebøjen til sig, og det kan mærkes hos F.A. Müggler Service i Slangerup, der bearbejder oliebøjerne, efter de er blevet fremstillet og produceret af den norske virksomhed APL.

- Bøjerne svejses i Norge eller Sverige, inden vi kommer på banen med selve bearbejdningen. Vi laver han- og hun-delen på stedet. Bearbejdningstiden er 10 døgn per bøje og kræver 4-6 mand i døgndrift, fortæller salgs- og marketingschef Christian Willadsen fra F.A. Müggler Service.

Her er F.A. Müggler Service i gang med at lave hun-delen på en oliebøje. Det giver samtidig et indtryk af oliebøjens enorme omfang.En oliebøje fungerer ved, at tankskibet holdes i position af mange ankre på bunden af havet. På bunden over oliefeltet er monteret en manifold, der har forbindelse med undergrunden. Fra manifolden føres en fleksibel olieslange op til bøjen, som befinder sig på cirka 70 meters dybde. Der blæses luft ind i bøjen, og den vil begynde at stige.

I bunden af tankskibet er et konisk hul på 12,5 meter i diameter. Bøjen føres op og slutter tæt med skibet og vandet i forkammeret på tankeren kan pumpes ud.

I toppen af bøjen sidder seks rør, som nu kan forbindes til tankerens rørsystem, og lastningen kan begynde. Når lastningen er færdig, fyldes vand i bøjen, og den synker igen ned til 70 meters dybde.

En færdig bøje er cirka 15 meter høj og 12,5 meter i diameter, mens den samlede vægt lander på 450 tons.

Endnu et billede fra den indvendige bearbejdning, inden oliebøjen samles. Her fornemmes for alvor de 15 meter i højden og de 12,5 meter i diameter. På en oliebøje bearbejder F.A. Müggler Service mellem tre og fire tons spåner, og i den her bøje måtte bearbejdes en urundhed på 36 mm.Samarbejdet med APL tog fart tilbage i 2002, og tidligere bearbejdede F.A. Müggler Service en bøje om året. Det tal er nu vokset til mellem 4 og 5 bøjer på årsbasis.

- Den stigende efterspørgsel efter oliebøjer begynder virkelig at kunne mærkes, og det kan blive til endnu mere, hvis også USA kommer med, slutter Christian Willadsen, der glæder sig over væksten og potentialet i mobilbearbejningen.

Foruden mobilbearbejdning er F.A. Müggler Service blandt andet beskæftiget med reparation af værktøjsmaskiner, specialfremstilling af maskiner samt reservedele og tilbyder også sine kunder et bredt spekter af vedligeholds- og serviceaftaler.

Læs mere om F.A. Müggler Service A/S her: http://www.muggler.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203