23948sdkhjf

Tilsat kalk sænker prisen på bioplast

RPC Promens har tilsat 45 procent kalk til deres mælkeflasker i bioplast. Dermed bliver flaskerne kun 10 procent dyrere at producere i forhold til konventionelle plastikdunke.

- Det har bestemt ikke været nemt!

Jan Weier, senior sales manager, RPC Promens, lægger ikke fingrene imellem, når han skal fortælle om de udfordringer, der er opstået i processen med at producere en mælkeflaske af bioplast.

Udfordringerne til trods ville Jan Weier ikke have været produktudviklingen foruden. RPC Promens står nemlig i dag med et produkt, der har fremtidigt potentiale til blandt andet fødevareproducenter, der gerne vil profilere sig på anvendelse af bioplastprodukter, men helst ikke vil betale - ret meget - ekstra for det.

RPC er nået frem til et et-lags bioplastprodukt, der består af bioplast kombineret med 45 procent kalk. Mineralerne gør mælkeflasken billigere at producere end en mælkeflaske i ren bioplast. En altafgørende faktor for både RPC Promens’ kunder - i dette tilfælde mejeriet - men også for slutkunden: Forbrugeren i supermarkedet.

Når det kommer til mælk, ved forbrugeren nemlig præcis, hvad mælk skal koste. Og vi er nådesløse, hvis den stiger for meget i pris.

Dobbelt så dyre råvarer
I et industrikvarter i Bjæverskov, vest for Køge på Sjælland, udvikledes de første tanker om en mælkeflaske i bioplast, da RPC Promens blev kontaktet af deres mangeårige kunde, Skånemejerierne. I Sverige bruger man, på nogle produkter, traditionelt plastikflasker til sin mælk, og Skånemejerierne, der producerer den uhomogeniserede "Åsens Lantmjölk", ønskede et produkt baseret på fornybare ressourcer i modsætning til fossile brændstoffer.

RPC Promens har ikke gjort sig i bioplast tidligere og gik derfor på jagt efter en råvareleverandør. Opgaven gik til brasilianske Braskem. Der var kun ét problem: Biopolymerer - råvarerne - til at fremstille bioplast er cirka dobbelt så dyre som konventionelle polymerer. I et presset mælkemarked er det et "no go". 

- Vi fik ordren at producere en flaske på en liter, som kom på det svenske marked i 2016. Den var dog ikke optimal, for dels er svenskerne vant til to-liters flasker og er ret konservative omkring det valg. Og så blev den for dyr. Lige præcis på mejeriprodukter er forbrugeren meget prisbevidst. Det havde måske været anderledes, hvis der var tale om en økologisk luksus-juice, forklarer Jan Weier.

Granulat af biopolymerer og kalk
Produktionen måtte derfor tænkes om. RPC Promens kastede "en snøre" ud i branchen, og løsningen kom fra Scanfill, der tilbød at lave et 100 procent miljøvenligt granulat bestående af 50 procent biopolymerer og 50 procent kalk.

- Vi havde tidligere - fra forskellige producenter - fået lovning på et PET-materiale, der blandt andet kan Varmefyldes. Det var bare aldrig lykkedes. Men Scanfill leverede.

Resultatet blev en emballage, der kun er 10 procent dyrere end "Åsens Lantmjölk" konventionelle plastikflaske.

Kalk har med andre ord gjort prisen på den økologiske mælk i bioplastflasken mere spiselig for både detailhandlen og slutkunden. Produktionen af flasken koster cirka 10 procent mere end en almindelig plastflaske.

- Det er prisen på råvaren, der gør forskellen. I forædlingsprocessen udligner udgiften sig så meget, at slutproduktet ikke behøver være meget dyrere, siger Jan Weier.

Udover Danmarks grænser
Udover prisen på råvarer, oplever RPC Promens en udfordring med flaskernes skrøbelighed. Et produkt af bioplast uden tilsat kalk har en bedre "hukommelse". Hvis mælkeflasken får et tryk, vil plastikken på et konventionelt produkt og et produkt i ren bioplast "springe tilbage". Tilsat kalk er flasken mere påvirkelig. Det stiller krav til fødevareproducentens fyldelinje.

- Vi overvejer at sætte mængden af mineraler lidt ned, da fyldelinjerne kan være ret hårde ved flaskerne, fortæller Jan Weier.

Weier mener, at der er en god fremtid for bioplastprodukterne, så længe der findes løsninger, som forbrugerne kan og vil betale. Globale trends viser, at forbrugerne gerne betaler lidt mere, hvis børn udsættes for færre skadelige stoffer, og hvis det er til gavn for miljøet.

Men hvad betyder det for RPC Promens at fremstille emballage i bioplast?

- Vi lever af at konvertere plastik til emner. Om råvarerne kommer fra olie eller sukkerrør, er vi som udgangspunkt indifferente overfor, men vi vil selvfølgelig helst ramme, det vores kunder og forbrugerne gerne vil købe - og helst producere så miljøvenligt som muligt undervejs, siger Jan Weier.

Produktionen af bioplastflaske tilsat kalk har givet genlyd. RPC Promens har fået flere henvendelser fra retailbranchen i Danmark, primært på emballage til homecare-produkter. P.t. er virksomheden fra Bjæverskov i gang med at teste bioemballage med en mejeriproducent i England.

RPC Koncernen
RPC Koncernen er grundlagt i England i 1991.
Virksomheden har specialiseret sig i konvertering af polymer til blandt andet emballageindustrien.
RPC Koncernen har flere end 150 fabrikker verden over og er til stede i mere end 31 lande
Virksomheden har 20.000 ansatte og er Europas største plastkonverteringsvirksomhed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.375