23948sdkhjf

Overfladebehandling seksdobler tiden mellem service

Ny overfladebehandling sikrer forlænget drift i Alfa Laval-installationer.
Teknologisk institut har udviklet en tynd glaskeramisk-lignende coating kaldet core coat 010. Den nyudviklede overfladebehandling skal forhindre aflejring af materialer på varmeveksleroverflader og dermed sikre forlænget produktionstid, minimeret behov for service og en reduceret miljøbelastning. Det skriver Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Hos den globale producent af pumper, ventiler og varmevekslere, Alfa Laval, er Teknologisk Instituts coating blevet brugt i flere af virksomhedens kommercielle installationer af plade-varmevekslere.

- Vi har opnået den bedst mulige feedback, så de virker alle rigtig godt. Hos vores kunder har vi set eksempler på, at tiden mellem service er blevet forlænget fra seks måneder til tre år – hvilket direkte kan aflæses på bundlinjen, fortæller Mats Nilsson, R&D manager hos Alfa Laval.

Investerer ved øget efterspørgsel
På nuværende tidspunkt er et laboratorium på Teknologisk Institut i Århus blevet indrettet til produktion af selve coatingen samt applikationen på Alfa Lavals varmevekslere. Hvis coatingen møder øget efterspørgsel hos Alfa Lavals kunder, vil virksomheden overveje selv at investere i lignende udstyr.

- Coatingen betyder, at vi kan levere et produkt af bedre kvalitet end vores konkurrenter, hvilket er meget værdifuldt for vores forretning. Vi har sat stor pris på de kompetencer, Teknologisk Institut har tilføjet vores produktion, da vi på nuværende tidspunkt ikke har kunnet udvikle denne coating-teknik selv, fortæller Mats Nilsson.

Indvinding af råolie er en kompliceret proces, der blandt andet påkræver temperering for at sikre den rette viskositet og for at minimere risiko for afdampning af eksplosive gasser. I pladevarmevekslerne, der anvendes til tempereringen, er det en udfordring, at der aflejres store mængder materialer. Aflejringerne reducerer vekslernes effektivitet, forårsager produktionsstop og kræver omfattende og dyre serviceprocesser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14