23948sdkhjf

Topchef i tale: Et bump på vejen kan ikke stoppe væksten

Hoyer Group satser på næsten at fordoble sin omsætning frem mod 2020.
I foråret blev motor- og transmissions-leverandøren Hoyer overtaget af investeringsselskabet Solix.

- Når man bliver solgt, bliver de ansatte mange gange urolige. Men vi har fået en ejer ind, som ser en sund virksomhed med masser af potentiale, og de står bag os med yderligere kapital, så hvis vi kommer med en god business case, så kan Hoyer vokse, fortæller Thomas Skipper Klausen, der ved samme lejlighed blev udnævnt til administrerende direktør for den østjyske virksomhed.

Lige inden overtagelsen havde Hoyer afsluttet regnskabsåret 2015/2016. Her endte omsætningen i Hoyer Group på 473,1 mio. kr., hvilket betød en lille tilbagegang på cirka 3 procent fra året før for den ellers så vækstvante virksomhed. Overskuddet før skat fald med en tilsvarende procentsats til 54,5 mio. kr.

- Vi kom ud stort set på niveau med året før. Vi havde en formodning om at komme ud med vækst, men på grund af, at offshore helt stoppede op, og marinebranchen gik tilbage, var det svært at nå den vækst, vi regnede med, så vi var ok tilfredse, lyder det fra Thomas Skipper Klausen.

Vokser som forventet
Det lille bræk i en ellers opadgående vækstkurve har dog ikke fået Thomas Skipper Klausen og Hoyer-kollegerne til at tvivle på fremtiden.

- Vores regnskabsår starter 1. maj, og vi ligger cirka 20 procent foran sidste år, og det er faktisk på den klassiske Hoyer-del, transmissioner, at vi vokser, og det er positivt. Motor-segmentet følger samtidig forventningerne, siger Thomas Skipper Klausen, der i 2016/2017 forventer at lande med en vækst på 5-10 procent på transmissions-segmentet og 15-20 procent på motor-segmentet.

Ny strategi lanceret
Nogenlunde samtidig sluttede også Hoyers forrige strategiplan. Siden 2012/2013 har man lagt mere end 100 mio. kr. oveni omsætningen hos Hadsten-virksomheden. I samme periode er der etableret datterselskaber eller salgskontorer i blandt andet Tyskland, Sverige, Holland og Korea.

- Den forrige strategi sluttede vi i 2015, og vi nåede vores målsætning. Den bygger vi videre på, for den viste sig at være rigtig succesfuld – men vi har kigget på den og set på, om vi kan gøre noget endnu bedre, fortæller Thomas Skipper Klausen.

- Det er stadig de samme værdier, vi baserer os på. Det er sådan noget som partnerskaber, hvor vi forsøger at tilpasse den daglige forretning til den enkelte kundes behov. Og så fokuserer vi meget på vores kundeservice. Når de henvender sig, skal de have utrolig hurtig respons. Og så at vi har en god ensartet kvalitet på produkterne, og vi kan levere til tiden. Men det hele skal selvfølgelig stadig være til den rigtige pris, uddyber han.

Nye markeder og nye produkter
På trods af de midlertidige bump, som afmatningen i offshore- og marineindustrierne giver, har Hoyer sat sig et ambitiøst mål. Omsætningen skal i 2020 lande på 111 mio. euro mod de 66 mio. euro, man omsatte for, da man afsluttede 2015-strategien.

Og det mål er Thomas Skipper Klausen ikke i tvivl om er realistisk. For der er altid en vej til vækst, selv om de gammelkendte markeder hænger i bremsen.

- Vi går ind i nye markeder og introducerer nye produkter – både til transmission og motorer. Vi er nødt til at kigge på nogle nye ting for at kompensere for de markeder, hvor vi mærker afmatning, siger han.

På produkt-siden er det Hoyer-direktørens filosofi, at der som minimum skal lanceres et par nye produkter hvert år.

- Senest har vi lanceret et planetgear. Vi har altid haft gear i vores sortiment og har repræsenteret Rossi fra Italien i mange år. De købte for nogle år siden en planetgearfabrik, Smei. Nu har vi besluttet os for at tage det ind 100 procent efter at have haft et lidt stille fokus på gear i nogle år, siger Thomas Skipper Klausen.

- Det bliver brugt specielt inden for offshore-branchen i Danmark og Norge og tit lanceret med en bremsemotor, vi selv bygger på. Der har vi et utroligt stærkt produkt, og vi forventer, at vi med det står utroligt stærkt, når offshore-branchen kommer i gang igen, fortsætter han.

- Så har vi besluttet os for at lancere et lille snekkegear i Hoyer-regi. Vi har allerede fundet partneren, som er en kinesisk producent. Der hvor vi kan blive rigtig spændende er, at vi også her kan bygge en lille motor på, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.052