23948sdkhjf

Nyskabende komposit-bro prisbelønnet

Avanceret bro af komposit, der krydser Madrid-Barcelona højhastighedsbanen, har fået den internationale pris for gang- og cykelbroer ”Footbridge Award 2005”. Broen ved Lleida i Spanien, der officielt blev åbnet i 2004, er konstrueret i plastbaseret komposit, populært kaldet glasfiber.
Broen er designet af det spanske rådgivende ingeniørfirma Pedelta og produceret af den danske virksomhed Fiberline Composites. En international ekspertjury tildelte virksomhederne prisen i kategorien ”Teknologi” for broer med spændvidde 30-75 meter.

- Der er tale om en innovativ kompositbro, der åbner for en helt ny verden af konstruktions- og designmuligheder, siger redaktør Helena Russell fra tidsskriftet Bridge Design & Enginering på vegne af juryen.

- Det er god brug af ny teknologi til at løse en række konkrete problemer. Broen har den fordel, at den næsten ikke skal vedligeholdes og samtidig har den så lav vægt, at den er let at transportere og montere, siger Helena Russell.

Da Lleida højbroen krydser en banelinie, var det vigtigt for de spanske banemyndigheder, at togdriften kun måtte afbrydes i kort tid.

En opgave, der kunne udføres på kun tre timer, fordi man først samler broen ved siden af skinnerne og derefter i færdig form løfter den på plads med en kran, oplyser dr. Juan Sobrino fra Pedelta.

- Da højhastighedstoget mellem Madrid og Barcelona er elektrisk drevet, er det samtidig også af stor betydning, at komposit-materialet er elektrisk isolerende og dermed heller ikke giver forstyrrelser af togdriften, siger dr. Juan Sobrino.

Den 38 meter lange komposit-bro spænder over en vej og højhastigheds-banen fra Madrid til Barcelona. Broen betegnes af internationale eksperter som et væsentligt teknologisk fremskridt i den innovative brug af moderne kompositmaterialer i byggeriet

Kompliceret konstruktion
Højbroen, der har form som en bue, har med et spænd på 38 meter og en bredde på tre meter et af de længste spænd for en europæisk bro i plastbaserede kompositter.

Én af de store udfordringer i projektet var den krævende konstruktion med to buer, der hver peger cirka 10 grader indad. Der er med andre ord ingen simple, vinkelrette elementer i broen, der er stykket sammen af mindre, lige stykker.

Ud over at løse en bunden og meget krævende konstruktionsopgave, var det dermed også muligt at skabe et tiltalende design.

Pedelta valgte den danske producent af profiler i komposit, Fiberline Composites, til at udvikle og fremstille elementerne til broen.

De ni meter lange bro-elementer blev transporteret til Spanien, hvor de kunne samles på stedet, inden den færdige bro blev løftet på plads.

Kilde: Fiberline Composites A/S.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078