23948sdkhjf

Vestjyske skoleelever leger med 3D-print og robotter

3D printere, vinylskærere og hjemmebyggede robotter. Skoleelever og lærere får adgang til den nyeste teknologi inden for digital produktion og design, når RKSK Makerspace ser dagens lys
Efter overvældende succes med at bruge 3D printere i undervisningen har to lærere fra Ringkøbing Skole søgt og fået støtte fra Erhvervsvækstforum til at bringe den nyeste teknologi til alle elever i kommunen.

Det sker i forbindelsemed et historisk løft til kommunens skoler på 12 mio. kroner årligt i det netop besluttede budgetforlig.

- Vores drøm er at løfte det teknologiske niveau i hele folkeskolen. Vi synes ikke, den nye teknologi kun hører til på overbygningsuddannelserne. Det handler om at svare på spørgsmålet om, hvordan vi sikrer os, at eleverne får de rette kompetencer – og det gør de blandt andet ved at arbejde med simpel kodning allerede i indskolingen, siger Rene Sinkbæk i en pressemeddelelse, der sammen med sin kollega, Mads Krogsgaard, er idémand bag RKSK Makerspace.

- Det er en meget spændende måde at bringe den nyeste teknologi til alle skoleelever. Det ruster dem til fremtiden og sender også et stærkt signal udadtil om, at her rykker vi virkelig og har ambitioner på vores ungdoms vegne, siger Kim Brarup, Erhvervsvækstforum i Ringkøbing-Skjern.

Uddanner til fremtiden
RKSK Makerspace er stadig ved at tage sin form, og den nærmeste fremtid byder på megen planlægning og mange møder.

Blandt andet med fagchefen for Dagtilbud og Undervisning, Flemming Nielsen, under hvem, hele projektet hører til.

Det er en meget begejstret fagchef, der glæder sig til at komme i gang med en plan for udrulningen:

- RKSK Makerspace kommer til at bringe vores elever afgørende videre. Det handler om, at børnene får nye muligheder for at arbejde innovativt og kreativt med at omsætte deres idéer til nye produkter, og om at få skabt læring, siger Flemming Nielsen.

- Vi kan dybest set ikke vide, hvad eleverne, der lige er begyndt i 0. klasse, får brug for på arbejdsmarkedet om 20 år. Men vi er meget sikre på, at det involverer it-teknologier, kommunikation og samarbejde. Vi kommer alle sammen til at kode og programmere i et eller andet omfang. Og det får vores elever nu mulighed for, fortsætter han.

Kommer alle til gode
Et centralt udviklingsværksted og ni basecamps på kommunens overbygningsskoler skal danne grundstrukturen i at gøre den nyeste teknologi til en del af undervisningen på alle skoler.

- Vi har taget højde for kommunens størrelse i måden, vi vil gøre det på. Det skal være praktisk muligt for alle elever at bruge RKSK Makerspace, og det skal ikke være afhængigt af, om man tilfældigvis bor tæt på en centerby eller har en lærer, der har rodet med teknologi siden de kunne kravle, som min kollega og jeg har, pointerer Rene Sinkbæk.

Derfor skal de to idémagere også udvikle undervisningsforløb, som deres lærerkolleger kan bruge til forskellige fag og klassetrin uanset teknisk kunnen.

- Vi skal ikke blot lave forløb til håndværk og design og matematik. Det ville være for nemt. Det virkelig sjove bliver at koble til fag som dansk og historie, siger Rene Sinkbæk.

- Hvis du kigger på et klassisk sløjdlokale, så minder det ikke ret meget om den virkelighed, eleverne møder uden for skolen. Det laver vi om på nu. Man kan godt tænke på RKSK Makerspace som et moderne sløjdlokale med den vigtige tilføjelse, at det kan bruges i alle fag, og at man kreerer i både den fysiske og virtuelle verden, siger han.

Makerspace, openspace, FabLab. De mange små og større klubhuse har mange navne. Her kan børn, unge og voksne komme og rode med ny teknologi.

Oftest på hobbyplan og altid ud fra en eksperimenterende tilgang. Flere biblioteker og skoler involverer sig i strømningen og accentuerer den almendannede retning.

De første tre år er RKSK Makerspace finansieret af 5.858.000 kroner fra Erhvervsvækstforum, herefter tager kommunen over.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079