23948sdkhjf

TEMA: Mangfoldige netværk skaber dynamik og innovation

Det er ikke nok at man kender hinanden og er gode venner, hvis virksomheder sammen vil skabe nye forretningsresultater. Det er heller ikke nok at man handler med hinanden og samarbejder om opgaver. Man skal gøre begge dele.

Mangfoldige netværk skaber dynamik og innovation



Sådan lød en af konklusionerne, da Viborg Amt for nylig holdt konference om metoder til kompetenceudvikling i erhvervsklynger.

I sit oplæg ”Næste generation i klyngeprocessen?” gav den selvstændige konsulent Bjarne E. Jensen sit bud på forskellige typer af netværk som redskab til udvikling af mere innovative og dynamiske klyngeprocesser.

Bjarne E. Jensen har beskæftiget sig meget med erhvervsklynger og er involveret i en lang række projekter med dette fokus. Fra sin daglige kontakt med netværk og klynger i hele verden konstaterer han, at desto mere dynamisk og innovativ en region er, desto flere netværk af forskellige typer findes.

Det kan derfor betale sig for virksomheder at indgå i netværk. Det giver adgang til ny viden hos kollegerne og det bidrager til at styrke dynamikken i det geografiske område. Og det nytter at indgå i mange forskellige slags netværk.

Bjarne E. Jensen skelner mellem på den ene side ”bløde” netværk som branche-organisationer, Plato-grupper mv. og på den anden side ”hårde” netværk af under-leverandører eller grupper af virksomheder, der markedsfører sig sammen.

Mange virksomheder – ikke mindst i industrien – er tilbøjelige til at fokusere på de hårde netværk. Man leder efter, hvem der har interessante kompetencer, kapital og arbejdskraft. Men lige så vigtigt er det, om der er eller kan blive gode relationer og meningsfulde sociale processer mellem mennesker. Når begge dele er til stede, er der basis for store innovative og forretningsmæssige fordele, sagde Bjarne E. Jensen.

Også virksomhedens arbejde med kompetenceudvikling og uddannelse kan styrkes gennem deltagelse i netværk. I mange tilfælde består opgaven i at indkredse virksomhedens behov for kompetenceudvikling. Ved at drøfte emnet i sit netværk kan virksomheden blive mere afklaret om sit behov og få andres erfaringer med udbydere, praktisk tilrettelæggelse og omkostninger.

Et kompetenceklyngeprojekt i Viborg Amt har gennem 2 år udviklet netværksmetoder til at styrke konkurrenceevnen i blandt andet metalindustrien. Herunder til fremme af netværk mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og andre aktører.

En nylig afsluttet evaluering fra Oxford Research viser at små og mellemstore virksomheder kan have stor nytte af at gå sammen i netværk eller grupper, når de vil forbedre konkurrenceevnen ved at efteruddanne faglærte og ufaglærte medarbejdere.

Når virksomhederne samarbejder om at afdække deres kompetencebehov, får de nemmere ved at formulere behovene præcist. Og dermed opnår de bedre og mere målrettede uddannelsestilbud fra uddannelsesinstitutionerne.

En af deltagerne i projektet er N. Graversens Metalvarefabrik A/S, der har fået stort udbytte af at få klarlagt virksomhedens kompetencebehov.

- Efter at have hørt en anden virksomhed fortælle om sine positive erfaringer, valgte vi at blive mere proaktive på personaleområdet. Det har vi ikke fortrudt, fordi vi er sikre på, at det vil kunne mærkes på bundlinien. Vi har også efterfølgende fortalt om vores erfaringer i to omgange for andre virksomheder, fortæller økonomichef Flemming H. Lind.

Link til Bjarne E. Jensens præsentation, hvor også klyngeeksemplerne ”The Packaging Arena” i Sverige og ”City of Playford” i Australien præsenteres:
http://www.erhverv.viborgamt.dk/graphics...

Læs mere om Kompetenceklyngeprojektet her: http://www.klynger.viborgamt.dk

Kilde: Kompetenceklyngeprojektet, Viborg Amt, TIC Viborg Amt – Erhvervsservicecenter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11