23948sdkhjf

TEMA: Vi skal være bedre til at netværke

Vi taler meget om at netværke og vigtigheden af det. Alligevel mener hver 2. adspurgte, at de kan blive meget bedre til det og hver 4. mener ikke, at de er ret gode til at netværke.

Vi skal være bedre til at netværke



Det er konklusionen fra en nylig afsluttet undersøgelse, som konsulent-firmaet Teglkamp & Co. og StepStone har foretaget.

En undersøgelse med 575 besvarelser viser, at hver 3. af de adspurgte er meget bevidste om networking, hvorimod knap halvdelen eller 46 % mener, at de kan blive bedre og hver 4. eller 24 % decideret føler, at de er dårlige til at netværke.

Generelt er kvinderne mere bevidste om at netværke. Således har 33 % af kvinderne besvaret, at de er meget bevidste om at netværke mod 26 % af mændene.

Vi netværker mest blandt venner
Når vi netværker, gør vi det mest blandt venner. 70 % siger, at de bruger vennerne som netværk og næsten lige så mange, 67 %, netværker i forbindelse med arbejdet.

61 % af de adspurgte deltager ikke i nogen form for professionelle netværk, altså netværk, hvor man enten betaler og/eller der er en central styring af netværksaktiviteterne.

Undersøgelsen viser, at vi holder os til de uformelle netværk, der består af vores venner og bekendte, familie og vores arbejdsplads.

Kun hver 5. af de adspurgte er med i et professionelt netværk, og kun hver 10. er med i 2 professionelle netværk.

Vi bruger primært netværket arbejdsrelateret og til sociale formål
Knap halvdelen eller 44 % siger, at de primært bruger deres netværk arbejdsrelateret. Hver 4. bruger primært netværket socialt. Kun hver 6. aktiverer netværket, når de gerne vil have et nyt job.

- Undersøgelsen viser, at selvom vi i de senere år har talt meget om netværk, har vi stadig en vis blufærdighed omkring det. Vi er ikke meget for at kaste os ud i at netværke uden for de kredse, vi kender i forvejen, siger Susanne Teglkamp, direktør i konsulentfirmaet Teglkamp & Co.

- Det er imidlertid godt at se, at så mange er bevidste om at bruge deres netværk på arbejdet. Det er et stort plus for opgaveløsningen. Jeg vil dog gerne slå et slag for også at anvende de mere professionelle netværk. Jeg mener bestemt, at vi kan netværke mere professionelt, end vi generelt gør i dag, fortsætter Susanne Teglkamp.

- Det undrer mig, at folk ikke er mere bevidste om at netværke. På trods af undersøgelsens resultater, er jeg overbevist om, at det kun er et spørgsmål om, at folk endnu mere gør networking til en vane og forholder sig naturligt til det at netværke både i privatlivet og i karrieren. Samtidig er det overraskende, at kun hver 6. aktiverer netværket, når de vil skifte job. StepStone har stor interesse i at påvirke denne tendens i og med, at vi som både HR- og karriereportal skaber mødested mellem virksomheder og jobsøgere, slutter Morten Heuing, adm. direktør i StepStone.

Kilde: Pressemeddelelse fra StepStone.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078