23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fra Long John til ladcykel – en dansk klassiker

De oprindelige ladcykler blev overhalet af bilen. Nu er de stærkt på vej tilbage, godt hjulpet på vej af solidt dansk design.

Den trehjulede transportcykel, som vi i Danmark kender som ladcyklen, blev for alvor sat i industriel produktion tilbage i 1870’erne i England. Den blev typisk brugt at købmænd, bagere og andre handlende, der kørte varer ud til kunderne i storbyer som London.

Læs flere historier gratis i specialmagasinet Dansk Verdensklasse

Mens det står hen i det uvisse, hvem der første gang lavede en trehjulet ladcykel, så er den tohjulede transportcykel, Long John, fra Fyn. Cyklen blev opfundet i Danmark af cykelfirmaet SCO, der første gang præsenterede cyklen på Wembley World Fair & Exhibition i 1924. Men i takt med at bilerne vandt indpas, forsvandt ladcyklerne og cykelbudene fra gadebilledet.

Hippierne tager over

Der skulle et hippieoprør til at bringe ladcyklerne tilbage i gaderne. I 1971 besatte slumstormere Bådmandsstræde Kaserne og Christiania blev grundlagt. Området var bilfrit, og det fik christianitten Lars Engstrøm, der arbejdede i Christiania Smede, til at bygge en ladcykel til sin kone, Annie. Kort tid efter begyndte de første ordrer at rulle ind, og sådan blev den klassiske Christiania cykel født.

I dag bliver Christiania Bikes, som de hedder nu, samlet på Bornholm. Danskerne har taget så godt imod cyklen, at Christiania Bikes i 2011 fik Klassikerprisen ved Danish Design Award.

Trængsel i storbyerne og ønsket om at transportere sig mere grønt og miljøvenligt har givet ladcyklen en revival, ikke bare i København og Amsterdam, der traditionelt er kendt som cykelbyer, men i hele verden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|