23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sværere at være i skibsværftsindustrien

Der er stadig færre job inden for traditionel nybygning af skibe, og det begynder nu at kunne mærkes hos de danske skibsværfter. Lindøværftet ligger i skarp konkurrence med koreanske Hyundai.

Meget tyder på, at det i fremtiden bliver mere usikkert at arbejde i den danske skibsværftsindustri. Aktiviteten er faldende, og ordrerne færre, og det giver nye udfordringer for branchen.

- Det er klart, at efter en periode, hvor antallet af nye ordrer langt har oversteget den underliggende markedsvækst, vil der før eller siden ske en stabilisering. Jeg mener dog stadig, at værftsindustrien herhjemme kan klare sig, hvis den hele tiden formår at adskille sig fra konkurrenterne, siger Thorkil H. Christensen, direktør i foreningen af skibsværfter og deres underleverandører, Danske Maritime, til Dagbladet Børsen.

Det er især konkurrencen fra Sydkorea, der bliver stadig hårdere. Hyundai Heavy Industries haler kraftigt ind på Lindøværftet. Andre danske værfter har klaret sig i konkurrencen ved at satse på nicher, for eksempel Man B&W Diesel og skibsmalingkoncernen Hempel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04