23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kverneland tjener flere penge

Trods et omsætningsfald vokser indtjeningen hos producenten af landbrugsmaskiner.

Den fynske græsbearbejdningsspecialist har øget effektiviteten. Det viser regnskabet for 2015, hvor indtjeningen gik knap 10 mio. kr. frem, selvom salget dykkede.

Effektivitetsfremgangen har grobund i en stor igangværende omstilling af produktionen på fabrikken i Kerteminde. Omstillingen blev iværksat, da den japanske traktorfabrikant købte virksomheden i december 2012. I hovedtræk er strategien lean og robotter.

- Vores hovedtema er at øge produktiviteten. Vi har et ejerskab, der giver os nye kompetencer, og en produktivitetsfremgang er helt afgørende for at kunne køre produktion i Danmark. I forhold til at nå Kubotas standarder, så er vi ikke halvvejs endnu. Det er et langt skridt, og vi er godt i gang, siger administrerende direktør Claus Udengaard Thomsen, Kverneland Group Kerteminde.

Kunder i knæ

Det er faldende mælkepriser, som pressede omsætningen sidste regnskabsår, og det er også en udfordring, som er fortsat ind i 2016.

- Vi har en vækststrategi, og den er meget udfordret af en reduceret indtjening hos vores kunder. Mælkeprisen er så lav, at der er utallige kunder, der taber penge på at producere, siger den administrerende direktør.

Direktøren fortæller dog, at der er en positiv tendens i Rusland, hvor markedet har ligget i dvale, siden Ukraine-krisen startede. Asien og Østeuropa er stadig de steder på globalt plan, hvor der er vækst i mælkeproduktionen.

Knald på salgsfremstød

I juni ankommer cirka 1.000 kunder, forhandlere og importører fra hele verden til Kerteminde for at se det næste skrig inden for græsbearbejdningsmaskiner. Arrangementet er primært udendørs og er en nyskabelse hos koncernen. Det er et af de tiltag, der skal understøtte vækststrategien.

- Vi præsenterer over 20 nye produkter og samtidig alle vores eksisterende produkter. Arrangementet er helt nyt, og det vil ikke være noget, som vi holder hvert år, fortæller Claus Udengaard Thomsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.121