23948sdkhjf

EUC Syd gør Danfoss konkurrencedygtig

Et team bestående af tre uddannelseskonsulenter fra EUC Syd underviser Danfoss´ timelønnede medarbejdere i forretningsforståelse, innovation, kvalitet og effektivitet.
Det er ikke sikkert, at Danfoss’ produktionsmedarbejdere har hørt om De Seks Tænkehatte eller Buckingham Lean Game, men det er ikke desto mindre nogle af de elementer, der indgår i de kurser, EUC Syd afholder for Danfoss.

På 13 dage kommer medarbejderne igennem tre forskellige kurser, der dels lærer dem om innovation og forretningsforståelse og giver dem helt konkrete værktøjer til at arbejde med kvalitet og effektivitet i deres hverdag. På kurserne får medarbejderne en forståelse for, hvordan de selv kan bidrage til, at Danfoss også i fremtiden er konkurrencedygtig og har kunderne i centrum.

Når EUC Syd underviser Danfoss’ medarbejdere, så er det med fokus på, at undervisningen har et praksisnært indhold. Medarbejderne skal have stoffet ind under huden og afprøve det i deres hverdag, så viden og praksis ikke kun bliver på kurset, men kommer ud i selve virksomheden.

Stor opbakning fra Danfoss’ ledelse
Når medarbejderne har gennemført deres kursus, fremlægger de deres projekter og deres nye, gode idéer for op i mod 20 forskellige ledere fra Danfoss. Ideerne spænder vidt, fra hvordan Danfoss kan blive mere produktiv, til hvordan de opnår en større effektivitet eller bliver mere konkurrencedygtige. Der bliver lagt et stort engagement hos deltagerne, men i lige så høj grad hos ledelsen fra Danfoss, som tager medarbejdernes initiativer meget alvorligt, og mange idéer er allerede gennemført.

- Vi skal have omkring 2.000 medarbejdere igennem kurserne, og vi gør det for at opkvalificere vores medarbejdere rent kompetencemæssigt til gavn for både dem selv og Danfoss. Derfor er vi helt naturligt interesseret i at se, hvad de har fået ud af kurserne og høre om deres erfaringer, siger uddannelseschef fra Danfoss, Michael Risager Nørgaard.

Medarbejderne får lyst til at uddanne sig
Medarbejderne giver udtryk for, at kurserne har stor værdi for dem, og de får nogle kvalifikationer, de kan bruge i hverdagen. Hvor mange måske ikke tidligere har haft tanker på at videreuddanne sig, så har de nu fået blod på tanden til at opkvalificere deres kompetencer.


- Når jeg taler med vores forretningsenheder eller kigger på evalueringerne af kurserne, så er der flere medarbejdere, som beretter om, at de overvejer at gå i gang med at videreuddanne sig, siger Michael Risager Nørgaard.

Power Electronics på kursus i kvalitet
Hos Danfoss Drives i Gråsten er medarbejderne lige nu på kursus i ”Kvalitetsbevidsthed ved industriel produktion”. Her diskuterer medarbejderne, hvordan de ser kvalitetskulturen hos dem selv, og hvilken betydning det har for den enkelte kunde, hvis kvaliteten ikke er 100 procent i orden. Deres diskussion har et udspring i de konkrete serviceaftaler, Danfoss har med deres samarbejdspartnere og kunder.

- Vi prøver at gøre kurserne så praksisnære og relevante som muligt. Det er vores erfaring, at jo mere mening det giver i den enkeltes dagligdag, jo mere ny viden tager deltagerne med hjem og benytter aktivt, siger uddannelseskonsulent ved EUC Syd, Tanja Thuesen.

De procesorienterede kurser skal i sidste ende give den enkelte medarbejder kompetencer inden for både forretningsforståelse, innovation, effektivitet og kvalitet. Det kan uddannelseskonsulenterne ikke sikre alene. Derfor har de et tæt samarbejde med Danfoss, som bidrager med oplægsholdere. Det kan være en indkøber, en fra salgsafdelingen eller en økonomiansvarlig, som kommer forbi for at give medarbejderne en idé om, hvordan de arbejder med forretningsforståelse og innovation. Det afliver nogle myter og fjerner ”os og dem” tankegangen, fordi de forskellige medarbejdertyper sammen diskuterer emnerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08