- Selv uden logo, skal man kunne se, at det er en Kilde-maskine, siger Peter Friis, administrerende direktør i den 45 år gamle virksomhed, som leverer automationsløsninger til fremstillingsvirksomheder i flere brancher i ind- og udland.
Derfor har virksomheden ansat en universitetsuddannet designer til at give maskinerne det ”rette Kilde-udtryk”, som Peter Friis udtrykker det. Men det er ikke firmaets eneste tiltag de senere år.
De sidste to-tre år har Kilde arbejdet hårdt på at slå igennem på det internationale marked blandt andet via agenter og tilstedeværelse på udenlandske messer. Det har givet bonus i form af kunder i ti lande, herunder England, Schweiz og Tyskland.
Peter Friis fremhæver i den sammenhæng Kildes første tyske kunde, hvis første Kilde-automatiserede linje netop har sat produktionsrekord.
Til efteråret deltager Kilde på K-messen i Düsseldorf for at vinde yderligere indpas på det tyske marked.
Fødevareemballage og gummilisterMen også på det nationale marked ser Peter Friis lyst på fremtiden, og siger:
- Det er blevet trendy at producere i Danmark igen.
Gulvene i produktionen på Ulvevej i Skive er også fyldt godt op med små og store projekter.
For eksempel skal et anlæg hjælpe med at fremstille millioner af madvarebakker, et andet skal lave stomiposer og et tredje skal automatisere montage af gummilister og beslag på stållåger.
Omkring 70 mand er ansat ved Kilde, og da virksomheden ønsker at tilbyde totalløsninger, spænder personalet over en bred vifte af maskinarbejdere, produktionsteknologer og ingeniører.
Sidstnævnte sidder i kontorlokalerne, men når et nyt anlæg skal testes, rykker de skrivebordene ud på produktionsgulvet og sidder klods op af det anlæg, de skal teste.
Automation skal bevare produktionLeveringstiden varierer på Skive-virksomheden, hvor mindre opgaver tager tre måneder at gennemføre, mens mere teknologitunge opgaver kan være op til 18 måneder undervejs fra designstadie til idriftsætning.
Ifølge Peter Friis så modtager firmaet flere og flere ordrer fra virksomheder uden automationserfaring. Men han oplever, at kunderne i højere grad erkender, at ”uden automation har de ingen produktion”, siger han.