Selvom Multicut allerede har flere aftaler i hus om leverancer til flere af de flygiganter, der er med i opløbet om at blive Danmarks næste kampfly, er det ikke nok for Vildbjerg-virksomheden. For potentialet på det civile marked er langt større end inden for forsvarsfeltet, der er politisk afhængigt, vurderer Lars Rasmussen, administrerende direktør Multicut ifølge Herning Folkeblad.
Målet for satsningen på at blive Airbus-leverandør på det civile område fejler ikke noget. 200 medarbejder skal arbejde med området om fem år – ti gange så mange som det er tilfældet i dag.
Potentialet kan underleverandøren dog ikke udnytte alene, upåagtet at firmaet har opnået de nødvendige godkendelser.
- Jeg fik lidt kendskab til branchen inde fra, og jeg kunne se, at du når ikke en skid som enkeltstående virksomhed. Jeg tror, at vi kan nå meget, meget længere, hvis der er en hel række virksomheder, der rykker sammen i bussen og løfter opgaver i fællesskab, siger Lars Rasmussen til Herning Folkeblad med henvisning til den netop etablerede klynge AMAC (Aerospace Manufacturing and Assembly Cluster).