23948sdkhjf

Vind i sejlene for røgsugerproducent

Exodraft kommer ud af 2015 med et overskud efter skat på 6,9 mio. kr. Det gode resultat skyldes især en ny satsning.
Odense-virksomheden Exodraft introducerede i 2015 en ny gør-det-selv røgsuger, som blev døbt Draftbooster. Denne nye og simple røgsuger blev udviklet med tanke på salg primært via pejsecentre og byggemarkeder og konstrueret således, at den private handyman selv kan montere den på sin skorsten.

- Vi har fundet et marked og en salgsplatform, hvor vi ikke tidligere har bevæget os, samtidig har vi skabt en generel øget kendskabsgrad til røgsuger som løsningen til optændingsproblemer for brændeovnsejere, udtaler administrerende direktør Jørgen Andersen, Exodraft.

Den øgede kendskabsgrad til røgsugerløsningen er ligeledes årsagen, ifølge Jørgen Andersen, til at virksomheden ikke har oplevet kannibalisme på det eksisterende og noget mere avancerede røgsugerprogram.

- Til trods for at vore røgsugere har eksisteret i mere end 50 år, så er det stadig fåtallet, som kender til løsningen. Ved at være aktiv på de sociale medier og have Draftbooster røgsugeren med i husstandsomdelte byggemarkedsaviser er vi i 2015 kommet bredere ud end de foregående 50 år. Dermed ved mange flere nu, at problemer med optænding samt røg i stuen ikke er noget, man behøver at acceptere, og at løsningen kan købes lige rundt om hjørnet, konstaterer Jørgen Andersen.

Satser på varmegenvinding i 2016
Jørgen Andersen har dog ikke tænkt sig at læne sig tilbage og nyde succesen, 2016 er nemlig året, hvor der satses på virksomhedens andet forretningsområde, nemlig varmegenvinding til industrielle processer.

- Det vi har tjent på røgsugerne, bruger vi på at videreudvikle vort program inden for varmegenvinding. Som det er i dag, ledes der alt for meget varme direkte ud af skorstene inden for mange industrier. Med vore nye produkter til varmegenvinding kan vi trække en stor del af energien ud af røggassen og bruge den i andre processer, fortæller Jørgen Andersen.

Det er især i afdelingen i Tyskland, at der satses, og der er således ansat seks nye salgskonsulenter til at finde projekterne i vor store industrielle nabo mod syd.

- Tyskland er et stort marked for vort varmegenvindingsprogram, samtidig er der meget fokus på nedbringelse af CO2 samt at spare energi, så jeg er sikker på, at 2016 bliver lige så succesfuldt som 2015, slutter Jørgen Andersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11