23948sdkhjf

Masentia: Udskudte leverancer koster på bundlinjen

Maskinforhandleren halverede sit overskud sidste år.
Tredje og fjerde kvartal i 2015 skuffede hos Masentia. Det var en stor del af grunden til, at maskinforhandleren måtte se et 2015, hvor indtjeningen blev halveret.

Årsagen til de skuffende to sidste kvartaler er først og fremmest en række leverancer, som har rykket sig ind i 2016. Det betyder også, at 2016 bliver et stærkere år.

- Vores regnskab er lidt dårligere, end det plejer at være. Det skyldes ganske enkelt to ting. Det første er en anelse mindre ordreindgang i forhold til 2014. Den anden ting er, at vi har mange leverancer, der forskubber sig ind i 2016, og derfor kunne vi ikke nå at effektuere dem i 2015, siger Flemming Hjort, administrerende direktør og ejer, Masentia.

Flemming Hjort oplyser, at omsætningen dykkede ti procent sidste år.

- Udskydelserne gør simpelthen, at 2016 - tør jeg godt at love - bliver væsentlig bedre, uddyber direktøren.

Komplicerede løsninger tager tid
Det er blandt andet komplicerede maskinløsninger, der betyder, at leverancerne bliver udskudt. Det er ikke mindst indkøring, der sidste år rykkede afleveringerne.

Derimod står serviceafdelingen markant i Masentia-regnskabet.

- Vi har en stærk serviceafdeling, som kørte godt i 2015. Det er servicen, som trækker bundlinjen, siger direktøren.

Indrettet testcenter
Forhandleren oplever en tendens i markedet, der betyder, at det mere og mere er hele processen og ikke kun maskinen, som maskinforhandlerne sælger. Derfor har Odense-virksomheden også dedikeret en hal til denne type af leverancer.

- Vi kalder det et testcenter, og her bruger vi et helt område til at køre emner ind. Det er en stigende tendens - specielt på de mere komplekse emner - for på området er det også underleverandøren, der står med en udfordring, siger Flemming Hjort.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078