23948sdkhjf

Oliepris sender Eltronic mod den globale markedstop

Men ingeniørhuset tager sig i agt for kopister.
Flydende naturgas vinder indpas som alternativ til traditionelle skibsbrændstoffer, og det lukrerer ingeniørvirksomheden Eltronic i Hedensted på.

De seneste år er reglerne for udledning af svovl og NOx i skibsbrændstof blevet skærpet. Det åbner et vækstvindue for Eltronic, der i Fuel & Gas Technology-divisionen, som er ét af virksomhedens fire forretningsområder, udvikler forsynings- og pumpeløsninger – teknologien imellem tanke og motorer – inden for flydende naturgas (LNG) til skibsfart.

- Vi har investeret kraftigt i de teknologier og platforme, vi udvikler inden for LNG (liquid natural gas), og det vil vi også komme til i de kommende år. Det skal bringe os absolut i spidsen for det globale marked, siger stifter, medejer og direktør hos Eltronic Lars Jensen.

LNG dækker over en proces, hvor man komprimerer naturgas til flydende form, for på den måde at kunne forsyne skibsfartøjer med brændstoffet, der samtidig er et alternativ til den traditionelle "heavy fuel".

Olieprisen som fordel
Eltronics LNG-forretning henvender sig direkte til skibs- og offshoreindustrien, og det nærliggende spørgsmål er derfor, om de aktuelt styrtdykkende oliepriser kommer til at stikke en kæp i hjulet for virksomhedens planer om at vokse på området de kommende år.

- Vi kan se, at indekset for nybyg af skibe kommer til at falde og ligge lavt de næste par år. Og vi kan også se, at der er mange inden for olie- og gasindustrien, der udskyder investeringer, siger Eltronic-direktør Lars Jensen, der dog vender de faldende oliepriser til sin fordel:

- Vi tror ikke, at de her nye teknologier, vi udvikler for renere og mere effektiv drift af skibe, bliver berørt. Tværtimod er det sådan noget, der vil blive fokuseret på.

Lars Jensen spår, at der især inden for gastankere og retfrofit vil være en tendens til at skifte til LNG eller anden gasart. Årsagen er, at LNG er renere, og det betyder, trods en meget konkurrencedygtig oliepris, at gassen også er billigere i de zoner, hvor lovgivningen for udledninger skærpes.

- Lovgivningen strammes voldsomt, og det går mere og mere i retning af, at man skal sejle på noget mere rent brændstof end tidligere for overhovedet at få lov til at sejle, siger han.

Konkurrenter i kulissen
Eltronics massive investeringer i løsninger og udstyr inden for LNG har bragt virksomheden frem i forreste geled. Men der bliver kamp om duksepladserne, når de lave oliepriser efterlader konkurrenter med ledig kapacitet, forudser Lars Jensen.

- Der er selvfølgelig mange andre i branchen, der vil forsøge at kopiere det, vi har lavet. Vi skal være skarpe og dygtige, så vi kan konkurrere mod de andre, der måtte kaste sig over sådan noget her, fordi der er meget andet, der falder væk, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078