23948sdkhjf

Danske olie- og gasleverandører mangler viden eksportmarkeder

Manglende Viden om kunder og konkurrenter spænder ben for dansk eksport i olie- og gasbranchen.
Det viser en undersøgelse blandt leverandører til den internationale olie- og gasindustri, hvor 51,7 procent er enige eller meget enige i, at netop manglende viden er den største barriere i forbindelse med eksport.

Ifølge Merethe Wrang, head of Danish Oil & Gas Technology Group, er det en ærgerlig tendens, da meget eksportpotentiale kan gå tabt, når de danske leverandører ved for lidt om de markeder, de agerer på.

- Kendskab til kunder og konkurrenter er afgørende for danske olie- og gasvirksomheders succes i udlandet. Du er nødt til at vide præcis, hvordan dine produkter og services differentierer sig, inden du rigtig kan bearbejde nye markeder, siger Merethe Wrang.

Undersøgelsen viser desuden, at 46,4 procent af de adspurgte virksomheder er enige eller meget enige i, at det er en udfordring at finde de helt rigtige medarbejdere på deres eksportmarkeder.

- Lokale medarbejdere spiller ofte en nøglerolle i salg og produktudvikling til vigtige markeder, og det stiller store krav til deres kompetencer. Derfor er det et problem, at så mange virksomheder har svært ved at finde de rigtige lokale medarbejdere, forklarer Merethe Wrang.

Virksomhedernes netværk kan dog være med til at løse problemstillingen.

- Hvis du bruger andre danske virksomheder, som også leverer til olie og gas, kan de ofte hjælpe dig med at finde de medarbejdere og samarbejdspartnere, du skal bruge. Det gælder om at sætte dit branchenetværk i spil ved at spørge andre og selv bidrage aktivt, siger Merethe Wrang.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344