23948sdkhjf

Lønsom udvikling hos J-coating

Effektiv udnyttelse af det topmoderne pulverlakeringsanlæg hos overfladebehandlings-virksomheden J-coating i Aalestrup har medført en betydelig ændring af hverdagens rutiner, der giver overskud på alle fronter.
Fremgang har præget J-coating i de seneste måneder, hvor virksomheden har fået nye medejere, en ny professionel bestyrelse og en ny administrerende direktør, som har sat fokus på at udnytte pulverlakeringsanlægget optimalt i tæt samarbejde med medarbejderne.

Tilbage i juli 2014 blev en fuldautomatisk Wagner SuperCube-malerkabine installeret, men det har krævet tilvænning for medarbejderne at blive fortrolige med den nye teknik og ikke mindst de nye arbejdsgange, der i sidste ende er altafgørende for, om det er en overskudsgivende forretning.

I dag er der travlhed og høj produktivitet, fordi medarbejdere hele tiden er på forkant med at ophænge jern-, stål- og aluminiumselementer, der bliver ført ind i den ene ende af anlægget og kommer ud igen i den anden ende, hvor de er pulverlakeret, hærdet og klar til pakning.

– Det koster mange penge at holde anlægget i gang, så der er rigtig meget at hente ved nøje at planlægge produktionen og hele tiden forsøge at optimere arbejdsgangene, så der er så mange elementer ophængt som muligt og igennem maskinen, fortæller administrerende direktør Peter Frederiksen.

På trods af fuldautomatiseringen af pulvermalearbejdet, så er effektivitets- og indtjeningsgraden meget afhængig af medarbejdernes overblik og evner til at benytte pulverlakeringsanlægget på bedste vis, og det har taget tid for dem at blive fortrolige med de nye arbejdsgange og metoder:

– Omstruktureringen har givet en forbedret organisation, og det har særligt været det stærke fokus på at sætte produktionen i faste rammer, som har gjort den store forskel i forhold til rentabiliteten. Vi er nået langt, men vi har stadig fokus på at optimere arbejdsgange og uddelegere opgaverne bedst muligt, så nogle hele tiden sørger for at hænge elementer op, imens andre betjener pulverlakeringsanlægget, og resten pakker de færdige elementer, forklarer produktionsdirektør Niels Jønsson.

Pizzamøder med videndeling
Den nye administrerende direktør Peter Frederiksen har indført pizzamøder, hvor han byder medarbejderne ind til en kollektiv snak efter fyraften, hvor mange problemstillinger bliver vendt i uformelle rammer:

– Det har været en god måde at få talt om de udfordringer, som vi støder på i det daglige. Det tager tid at ændre vaner, men vi er blevet mere bevidste om de ting, vi gør. Dét er første skridt til at ændre uhensigtsmæssig adfærd og rutiner, der står i vejen for at give et bedre arbejdsklima og større overskud, siger malersvend Poul Lauridsen.

Ordrebogen vidner allerede om, at den nye strategi har givet et positivt resultat, og de ti medarbejdere løser pulverlakeringsopgaver for kunder som Treco, Aalborg Aluminium Industri, Decoflame med flere. Der er stadig plads til forbedringer, men hos J-coating ser de positivt på fremtiden, hvor der er udsigt til at ansætte yderligere seks medarbejdere i det nye år og omlægge til også at have nathold for at kunne følge med den positive udvikling.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062