Nordjyske virksomheder ser forretningsmuligheder i norske havbrug
Øerne Hitra og Frøya med 8.500 indbyggere uden for Trondheim i Norge udgør landets største industri inden for havbrug. Seks nordjyske virksomhederne har sammen med BusinessBroen Norge-Norddanmark besøgt øerne.
Produktionen forventes at blive firdoblet inden for de kommende år, da Hitra er i gang med en havneudvidelse i milliardklassen, der føjer 750.000 kvadratmeter areal til havnen, som så runder 100 hektar i areal.
Havbrugsaktiviteterne og den store havneudvidelse åbner forretningsmuligheder for virksomheder, som griber muligheden, mener Ejvind Vinde. Han er konsulent i BusinesBroen Norge-Norddanmark, som havde virksomheder fra to af projektets netværk inden for procesudstyr og bygge/anlæg med på turen.
- De to øer udgør et meget spændende erhvervsliv med en stor grad af vilje og kapital til at realisere deres ambitioner. De mange nye kvadratmeter havneareal betyder, at der skal opføres betydelige industribygninger, som er interessante for vores byggerivirksomheder. De mange fabrikker rummer spændende muligheder for vores virksomheder i procesindustrien inden for nysalg af udstyr samt reparation, service og vedligehold, siger Ejvind Vinde.
Konkret forespørgsel på halbyggeri
Seks nordjyske virksomheder var med på turen: HG Electric og Nicon Industries fra Frederikshavn, TS Maskinfabrik og Hobro Rustfri Procesteknik fra Hobro, Richard Thomsen fra Brønderslev og Strøm Hansen fra Aalborg.
Richard Thomsen, direktør i entreprenørfirmaet Richard Thomsen Aps i Brønderslev, fik en konkret forespørgsel med hjem:
- Det er et proaktivt og visionært sted, som bestemt rummer mange spændende muligheder. Vi kom helt konkret i kontakt med Vikan Settefisk, der opdrætter ørreder til udsætning. De skal have opført et nyt sætteanlæg, og vi er p.t. i dialog med dem om den hal, som skal bygges i forbindelse med anlægget, siger han.
Richard Thomsen har fokus på industribyggeri, men ser også muligheder for virksomheder, der bygger til private:
- Der er en akut efterspørgsel også på privatbyggeri, da industrien tiltrækker folk udefra. Modulbyggeri kunne for eksempel være en mulighed, siger han.
Peter Riis Østergaard, direktør i Hobro Rustfri Procesteknik, ser også muligheder på øerne:
- Særligt inden for den rustfri branche, som vi er eksperter i. Nu skal de nye bygninger lige på plads først, men så bliver der et stort behov for tanke, rørsystemer og vaakumsystemer. Service og vedligeholdsdelen er ikke så aktuel p.t, da det kræver, at man er etableret på øen med en afdeling. Vi kunne forstå, at det var et stort problem for dem at få teknikere og smede inden for det rustfrie område derud med kort varsel på grund af logistikken, så etablering er da noget, som ville være interessant på sigt.
Logistikken skal overvindes
Store internationale virksomheder som Aqualine, Salmar og Marine Harvest er til stede på Hitra og Frøya. På Frøya har Salmar et lakseslagteri med 600 ansatte, der arbejder i toholdsskift seks dage om ugen. Hver dag kører cirka 80 lastvogne fra øen med fisk og skaldyr gennem den seks kilometer lange og 265 meter dybe tunnel til fastlandet og ud i verden, ligesom der flyves kammuslinger til Oslos gourmetrestauranter.
Den afsides placering giver en logistikudfordring, som de nordjyske virksomheder skal være opmærksom på. Men kan de overvinde den, er der store forretningspotentialer, påpeger Ejvind Vinde:
- Har man kapaciteten til at tage afsted og løse opgaver et lidt afsides sted, eller ser muligheder i at etablere sig, så er der mange opgaver at hente.