23948sdkhjf

Er genvinding den nye vækstindustri?

H.J.Hansen Genvindingsindustri havde samlet en række prominente gæster til debat om de muligheder og barrierer som genvindingsindustrien står overfor.
I panelet sad Ida Auken, miljøordfører for SF, Henrik Dahl, sociolog, Rui Hassenkam Serzedelo, fra miljøorganisationen NOAH, Henrik Kaa Andersen, administrerende direktør for Dalum Papir samt Søren Houmøller, stifter af firmaet 1st Mile. Sammen skulle de forsøge at finde svaret på, hvordan væksten i genvindingsindustrien kan blive endnu højere.

De seks debattører var som udgangspunkt enige om, at genvinding står overfor høj vækst og masser af muligheder i de kommende år. Til gengæld var der visse meningsforskelle, når det gjaldt spørgsmålet om, hvad der skal til for at få at få yderligere gang i væksten på området.

Ida Auken lagde ud med at konstatere, at det er helt naturligt, at økonomi og genvinding hører sammen. Følelser er stadig vigtige, når der tales om genvinding og genbrug, men penge er et godt argument, når fx industrien skal overbevises om, at det er vejen frem.

På vanligt provokerende vis skar Henrik Dahl dog igennem og hævdede, at der er brug for systemtænkning, hvis genvinding skal vinde større indpas. Hvis genvinding for alvor skal boome som industri, er der brug for, at folks kulturmønstre ændres, og det kan kun ske via adfærdsbegrænsning, forklarede Henrik Dahl.

Henrik Kaa Andersen kunne dog se en række andre drivere, der kunne hjælpe industrien. For det første er de stigende råvarepriser et godt argument for øget genvinding. Derudover vil stigende energipriser gøre, at flere omstiller sig til det langt mindre energikrævende genvinding. For det tredje kan CO2-kvoter give et økonomisk bidrag til genvindingsindustrien, og sidst men ikke mindst er der historisk set stort fokus på miljø. De fire faktorer kan ifølge Henrik Kaa Andersen betyde stor vækst for genvindingsindustrien.

Ida Auken hæftede sig ved, at det er industriens og politikernes opgave at fortælle forbrugerne, hvorfor genvinding er nødvendigt. Hvis forbrugerne fx ved, hvor stor skade deres brugte mobiltelefoner kan gøre, er hun sikker på, at de vil aflevere dem til genvinding. Så politikerne har et ansvar for at lave nogle strukturer, der kan påvirke folks holdninger.

Søren Houmøller mente til gengæld, at væksten også i høj grad skal drives af industrien selv, og efterlyste i den forbindelse langt mere risikovillig kapital. På det punkt, hævdede han, er danskerne langt bagefter fx USA, og hvis genvinding for alvors skal være en vækstindustri, skal der være et langt større drive blandt iværksætterne og større lyst til at investere i nye ideer.

Ordstyrer Jens Gaardbo afsluttede debatten med at konkludere, at det kræver en kombination af flere faktorer, hvis genvinding skal blive en vækstindustri. Der er tale om både økonomiske, politiske, erhvervs- og forbrugermæssige aspekter, der skal påvirkes, hvis væksten skal fortsætte.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093