Lean er en ledelsesfilosofi, der omhandler virksomheders effektivitet. I korte træk går filosofien ud på at analysere alle dele af virksomheden og sikre, at der kun bruges præcis det antal varer, hænder og processer, der er behov for.
En ny undersøgelse fra DI viser, at dette tankesæt vinder mere og mere frem i de danske virksomheder, men potentialet af Lean-filosofien udnyttes ikke fuldt ud.
DI har gennemført en analyse af brugen af Lean-tankegangen i mellemstore og store danske virksomheder. Analysen viser, at 61 procent af virksomhederne i analysen arbejder med værktøjet og yderligere 15 procent vil begynde et Lean-projekt i 2005, skriver Berlingske Tidende.
- Tallene viser, at vi er kommet godt i gang med Lean i Danmark. Vi skal tilbage til kvalitetsbølgen i begyndelsen af 1990'erne for at finde en ledelsesfilosofi, som har så stort et omfang i dansk erhvervsliv. Vi er dog kun i en indledende fase, for analysen viser også, at kun 4 ud af 10 virksomheder har kortlagt, hvordan de i dag skaber værdi for kunderne, siger Bjarne Palstrøm, produktivitetschef i Dansk Industri til Berlingske Tidende.