23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skibsbranchen tøver med at bruge innovativ teknologi

Det vrimler med innovative løsninger på, hvordan verdens rederier kan mindske brændstofforbruget. Fælles for dem alle er dog, at de tøver med at kaste sig ud i den nye teknologi.

For de fleste skibsredere er der god logik i at spare på brændstoffet, som er en af de helt store udgifter, når skibene ligger i vandet. Et væld af opfindere har forsøgt at lancere kreative løsninger på problemet, men rederierne har hidtil vist sig temmelig konservative. Det skriver Børsen.

- Vi arbejder for at skabe en trend, hvor man ikke kun kigger på skibenes byggepris, men mere langsigtet på driftsomkostninger og miljø. Men det er en konservativ branche, hvor folk ikke altid har lyst til at prøve noget nyt. Samtidig er der hård konkurrence, så incitamentet til en større investering i mere miljøvenlige skibe er ikke

så stort, siger skibsingeniør Christian Damsgaard fra virksomheden Knud E. Hansen, der designer specielle glasfibersejl.

Blandt de innovative løsninger er også et tysk patent med en heliumfyldt drage, der i 300 meters højde skal trække skibet og dermed spare brændstof.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203