23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

På rekordjagt i Rotterdam

Mere end 3.000 ingeniørstuderende fra Europa og Afrika samles til maj til Shell Eco-marathon.

Rotterdam lægger asfalt til, når selvbyggede brint-, el-, solcelle- og ætanolbiler til maj dyster om at køre længst muligt på mindst muligt energi. Og traditionen tro er danske deltagere klar til intens rekordjagt i 2015 udgaven af Shell Eco-marathon.

Fra Danmark deltager DTU igen i år i klassen for små bybiler med forbrændingsmotor. Her satser holdet fra det tekniske universitet i Lyngby på at runde 700 km/l i bil med en - dog voldsomt forbedret -plæneklippermotor. Også Aalborg Universitet vil være på plads i Rotterdam. Her stiller holdet op med en stærkt optimeret udgave af deres 3D-printede, brintdrevne bybil, som omregnet kørte 575 km på en liter benzin i 2014-udgaven af løbet.

"Årets udgave af Shell Eco-marathon ser ud til at blive lige så spændende som altid. Igen i år har vi stærke danske bud på vinderbiler fra to danske universiteter. Her knokler de kommende tekniske ingeniører netop nu på at optimere alt fra motorer til aerodynamiske designs og forbrændingssystemer. I mere end et årti har de danske deltagere bevist, at de er blandt den absolutte elite i Europa, når det kommer til innovation, teamarbejde og evnen til at levere under ekstremt pres," siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

I alt konkurrerer 230 hold fra Europa og Afrika i to kategorier: Den futuristiske Prototype-kategori for raketlignende køretøjer og kategorien for små bybiler, kaldet UrbanConcept.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.1|instance-web01