23948sdkhjf

Svensk hjerte til hollandsk marinegigant

Den globale hollandske skibsproducent Damen har gennemgået en succesfuld hjerteoperation og skal nu klare de næste 10–15 års vækst med hjælp fra IFS Applications 7.5. Den nye IT-arkitektur skal bla. understøtte Damens fokus på eftermarkedet. Visionen er at yde komplet Life Cycle Support.
Det hollandske skibsværft Damen, der bygger og servicerer en bred vifte af standardiserede skibe spredt over hele jordkloden, har som et led i deres ambitiøse vækstplan købt og installeret den fulde pakke af IFS Applications 7.5 med den nye IFS Enterprise Explorer grænseflade.

Damens tidligere MRP-system var ikke længere tidssvarende og kunne bla. ikke integreres med service- og logistikprocesserne. Et øget fokus på eftermarkedsydelserne er et bærende element i Damens vækstplan, og det var således bærende nødvendigt implementere en ny og væsentligt bredere forretningsplatform, der kan forbinde forretningsområder og processer hos den 5.600 mand store globale virksomhed.

SAP eller IFS

- Vi tog et meget grundigt kik på markedet inden vi bestemte os for IFS, som var den ene af kun to ERP-løsninger, der kan dække alle vores behov inden for produktion, salg og services, fortæller Heino Westdijk, der er direktør for Damens serviceaktiviteter.

Den anden finalist var ikke overraskende SAP, og det der til sidst var tungen på vægtskålen var ifølge Heino Westdijk spørgsmålet om brugergrænsen, som altså faldt ud til fordel for IFS Applications 7.5 og deres nye IFS Enterprise Explorer grænseflade.

- Vores medarbejderne er ikke specielt IT-kyndige, og hvis vi skal gennemføre vores planlagte udvikling, er det nødvendigt at have en løsning, der giver den højeste grad af integration og funktionalitet sammen med en brugergrænseflade, der er så brugervenlig at det faktisk fremmer brugerens deltagelse.

Nyt hjerte

- Damen havde brug for et nyt hjerte, og nu da vi har været på operationsbordet og med succes gennemgået den nødvendige operation, kan vi vokse og udvikle os som vi skal i de næste 10 til 15 år, siger Heino Westdijk, der således understreger at implementeringen af et nyt ERP system er en af de mest komplicerede operationer, du kan udsætte en organisation for.

Udrulningen af løsningen, som indtil videre kun har nået Holland, startede i foråret 2011 og fortsætter nogle år endnu Damen har nemlig rigtigt mange produktionsfaciliteter og værfter spredt rundt omkring på jordkloden. Planen er at holde sig til IFS standarden og altså foretage så få skræddersyede ændringer som muligt.

- Det skal være simpelt og let at rulle ud til alle vores sites.

Damen er med i et IFS Advisory Council, som er en platform til udveksling af viden og erfaring, og ikke mindst en platform hvorfra medlemmerne kan påvirke udviklingen af fremtidens IFS-løsninger.

Heino Westdijk ser deltagelsen i Advisory Council som en væsentlig fordel, og påpeger, at Damen arbejder aktivt på at skabe ændringer i IFS-standarden.

- Marineindustrien er ikke så langt fremme i IT-udviklingen som eksempelvis aerospace industrien, og der er plads til forbedringer. Men IFS er gode til at lytte og samarbejde med sine kunder og de organisationer, der tegner kundernes behov, mener Heino Westdijk. Han forudser at skræddersyningen af standardmodulerne, der tilfredsstiller marineindustriens behov har gode vilkår, ikke mindst fordi, at IFS efterhånden har fået flere store kunder inden for Damens Segment.

Komplet life cycle support

Med det nye hjerte på plads er Damens udviklingsproces der blandt andet går ud at standardisere processer, systemer og data i hele organisationen gået i gang. Specielt er man kommet godt i gang med at udbygge hele den eftermarkedsforretning, der med tiden skal genere lige knap halvdelen af omsætningen.

Damen sejlede helt tilbage i 1927 imod strømmen og satsede på standardisering frem for skræddersydede skibe som alle konkurrenterne. På service- og vedligeholdsområdet har Damen dog været knap så hurtigt ude af starthullerne, erkender Heino Westdijk.

- Vi har i 35 år ikke tænkt på eftermarkedet som en forretningsmulighed og først for fem år siden begyndte vi så småt at tilbyde de serviceydelser, som kunderne nu efterspørger i stor stil.

- Services er unødvendig hovedpine for mange af vores kunder, og ved at overtage denne del hjælper vi kunderne med at fokusere på det de er bedst til.

På fem år er Damen nået langt, og blandt andet har man allerede indgået en del af de såkaldt Private Public Partnerships, der kort fortalt betyder, at Damen har overtaget store dele eller samtlige af de service- og support- forpligtelser, som før lå hos kunden og dens underleverandører.

Damen er også nået langt i udviklingen af deres leasingpakke som, ifølge Heino Westdijk, uden tvivl vil blive en meget benyttet i den nære fremtid.

- Disse ydelser har bragt os tættere til vores kunder og denne tætte relation er blevet en af vores vigtigste konkurrenceparametre.

Services genererer lige nu blot 23 procent af Damens samlede omsætning og er ifølge Heino Westdijk en af de lavt hængende frugter, der skal plukkes.

Visionen er at området skal vokse til 40 procent.

Lige nu bygger Damen mellem 150 og 180 skibe per år, hvilket giver en betydelig flåde at servicere. Men et skib holder i mange år, og Damen har i de seneste 40 år produceret mere end 5.000 skibe i varierende størrelser - lige fra småbåde på ned til 8 meter og op til store avancerede kommandofregatter. Mange af disse kan også nå at falde ind under de nye serviceordninger.

Drømmereferencen

Et skib består af op til 100.000 komponenter, og selv om Damen har gjort serviceringen lettere ved at bygge standardskibe, er der brug for et voksent PLM-system til at administrere det heftige dataflow og sørge for at den rette reservedel er tilstede på rette sted til det rette tidspunkt.

Og Damen må da også for IFS være et drømmeeksempel på en kunde, der i et eneste sammenhængende system udfører PLM i sin fulde vugge-til-grav betydning.

For Damens nye forretningssoftware er vel mere PLM end det er ERP. En af opgaverne går ud på at hjælpe og understøtte udbygningen af standardiseringsprocessen som også omfatter en avanceret modulopbygning af blandt andet havneanlæg. Og det er en stor opgave – for alene i Damens skibskatalog er der omkring 200 forskellige typer af skibe, som kan og bliver bygget til lager.

I takt med optrapningen af serviceydelserne, der med tiden skal nå en hunderede procent Life Cycle Support status, skal servicerings- og bortskaffelseshensyn i stigende grad bygges ind i selve skibsdesignet.

Relevante informationer fra blandt andet logistikkæden, vedligeholdsteknikkerne og komponentindkøbsafdelingen skal indsamles, administreres og gøres tilgængelige for de relevante personer i de forskellige processer og den svenske PLM-løsning kan derved hjælpe med at optimere både design- og logistikprocesserne.

- Men IFS gør det ikke alene. Vi kan kun optimere vores design og logistikprocesser, hvis vi har nogle gode folk i blandt andet serviceafdelingerne der registrere og indrapporterer de nødvendige data, siger Heino, der hele tiden understreger vigtigheden af den menneskelige kapital.Ÿ
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078