23948sdkhjf

Tribologisk grundforskning er vejen frem

På den kommende messe METAL 2012 uddeles M-priser fra Maskiningeniørernes Initiativfond. Jern og Maskinindustrien har talt med den tidligere M-prismodtager Ion Marius Sivebæk, DTU Mekanik, om hans M-prisbelønnede projekt og det videre karriereforløb.
Tribologisk forskning er en væsentlig forudsætning for udviklingen af nye brændstoftyper til morgendagens forbrændingsmotorer.

Samtidig er tribologien generelt afgørende for optimeringen af mekaniske komponenters virkemåde i maskintekniske systemer – i såvel stor som lille skala og i forskellige materialer, herunder plast. Lektor i nanotribologi, Ion Marius Sivebæk fra DTU Mekanik, har om nogen fået det optimale ud af sin tribologiske forskning, hvilket i 2000 førte til tildelingen af en M-pris fra Maskiningeniørernes Initiativfond.

Siden er det blevet til en PhD, flere andre priser og mere end 20 artikler i anerkendte tidsskrifter, eksempelvis i Physical Review Letters.

I dag sidder Ion Marius Sivebæk i 1/3 stilling på DTU, mens resten af arbejdstiden tilbringes hos Novo Nordisk Device R&D, hvor der bl.a. arbejdes med plast-mod-plast-friktion i medical devices.

Test af smøreevnen

- M-pris-projektet gik ud på at lave en metode til af fastslå smøreevnen af dimetyl æter (DME) som brændstof i dieselmotorer, hvilket dengang var meget nyt. Brændstoffet har den fordel, at det ikke laver partikler under forbrændingsprocessen, beskriver Ion Marius Sivebæk.

- Desværre smører brændstoffet mildest talt ikke særligt godt. Desuden er DME et godt opløsningsmiddel, så pakninger risikerer at blive opløst. Derfor var udfordringen at konstruere en maskine uden pakninger til test af DME under tryk, hvor maskinen emulerer det, der sker i (pumpen og) indsprøjtningssystemet på en dieselmotor. Med maskinen var det muligt at få nogle tribologiske værdier for DME i netop en sådan applikation, ligesom man kunne teste forskellige additivers gunstige effekt på smøreevnen, forklarer han videre.

Med maskinen kunne man i løbet af få timer finde ud af, hvor dårligt DME i realiteten smører.

Molekylelængden er vigtig

Det M-prisbelønnede arbejde førte i den efterfølgende PhD-tid ved DTU Mekanik til yderligere forskning – herunder til udviklingen af et apparat til måling af viskositeten for DME (1/5 del viskositet i forhold til vand).

I samarbejde med det tyske forskningsinstitut Jülich fandt Ion Marius Sivebæk ud af, at molekylelængden har stor betydning for smøreevnen og de tribologiske forhold.

- Dieseloliemolekyler er meget længere end molekylerne i DME. Blandt andet derfor smører diesel bedre, pointerer han.

I dag er DME stadig ikke udbredt som "grønt" brændstof, men Ion Marius Sivebæk havde dog i DTU-regi lejlighed til at køre Øko-maraton for nogle år siden med en bil drevet med den farveløse væske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078