23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye togsignaler for 18 milliarder

Nu vil Banedanmark gøre sit til, at passagererne får tog til tiden. Og det sker ved en udskiftning af togsignalerne i Danmark. Samlet skal der bruges over 18 milliarder kroner til at gøre den danske togdrift mere præcis. Og det er til udstyr både inde i togene og udenfor på banelegemet.

Der skal nye signaler op på både de lange strækninger og på S-togbanerne. De nye signaler betyder, at omkring fire ud af fem forsinkelser, der skyldes signalfejl, forsvinder.

Regner man på forsinkelserne alene på fjernbanen, betyder det, at togpassagererne om 10 år i 2022 cirka sparer 790.000 timers forsinkelser i forhold til i dag.

Det bliver det fransk-britiske konsortium Thales-BBR, der skal stå for at levere nye signaler i Jylland, mens franske Alstom leverer signalerne til Sjælland, Fyn og Lolland-Falster.

Og falder én af leverandørerne fra, er det aftalt, at den anden tager over, oplyser Banedanmark. Signalerne løber op i den nette sum af 5,8 milliarder kroner.

I forbindelse med, at de nye signaler sættes op, vurderer leverandørerne, at der bliver skabt omkring 100 arbejdspladser i Danmark.

Hele udskiftningen af signaler, der bliver delt op i etaper, vil medføre færre forsinkede tog, en højere hastighed og en kortere rejsetid for passagererne.

- Samtidig baner det vejen for en elektrificering af jernbanen, der har høj prioritet de kommende år, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en kommentar til, at de nye leverandører blev præsenteret tirsdag.

Siemens blev sidste år udpeget til at lave signalerne på S-togsbanen i og omkring København.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03