23948sdkhjf

Simuleringsværktøj fra Autodeks hjælper amfibiekøretøj gennem ild og is

ARKTOS Developments Ltd. har brugt Autodesks simuleringssoftware til at teste et amfibiekøretøj i ekstreme miljøer.
Virksomheden ARKTOS Developments Ltd. står bag et bemærkelsesværdigt amfibiekøretøj bedre kendt som ARKTOS - har anvendt simuleringssoftware fra Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) til at teste køretøjet i nogle af verdens mest krævende miljøer.

- Brugen af Autodesk Simulation til digital prototyping har hjulpet producenten med nøjagtigt at kunne forudsige ydeevnen på et næsten grænseløst køretøj. De ekstreme miljøer, som det er lykkedes virksomheden at analysere, er et bevis på, hvor nøjagtigt Autodesks simuleringsteknologi kan simulere ydeevnen i den virkelige verden, siger Robert "Buzz" Kross, senior vice president, Manufacturing Industry Group i Autodesk.

Da køretøjet oprindeligt er designet som et evakueringsredskab til arktiske offshore-oliefaciliteter, kan det bevæge sig fra meget kolde temperaturer på - 50 grader Celcius igennem brændende flammer og tilbage igen. For eksempel hvis det skal benyttes til at evakuere en brændende boreplatform. Derudover kan køretøjet nemt navigere igennem ujævne islandskaber, over iskamme og på åbent vand - og endda op og ned af lodrette flader. Det gør ARKTOS-køretøjet til et særdeles kompetent forskningskøretøj under en række ekstreme forhold.

Valmont West Coast Engineering (Valmont), som leverer Finite Element Analyser (FEA) til ARKTOS Developments Ltd., var ansvarlig for at forudsige køretøjets ydeevne i disse svære omgivelser.

- Vi brugte Autodesks simuleringsteknologi til at forudsige kritiske stresspåvirkninger for køretøjet ved ekstreme temperaturer og belastninger. Efter at have fundet frem til det optimale design via forskellige FEA-metoder, brugte vi fysiske tests og tog køretøjet med ud i marken for at validere nøjagtigheden af vores resultater, siger Loan Giosan, Ph.d. ved Valmont.

Nøglen til køretøjets mobilitet er en leddelt arm, som sidder mellem køretøjets to hoveddele. Når køretøjet klatrer op fra vandet på en isflade, hjælper hydraulikken i armen med at skubbe den forreste del af køretøjet op af vandet, så de sporede pigge kan gribe fat i isen.

Ved hjælp af de multifysiske alternativer i programmet var Valmont i stand til at vise ingeniørerne hos ARKTOS Developments Ltd., hvordan termisk stress forårsaget af ekstreme temperaturer ville blive kombineret med mekanisk stress i den leddelte arm. Derudover, da armen ville blive udsat for gentagne tryk- og trækbelastninger, analyserede Valmont også træthedsgrænsen med de multifysiske værktøjer i Autodesk Simulation.

- Vi ændrer kontinuerligt det oprindelige design af ARKTOS-køretøjet til nye kunders specifikke behov. Softwaren fra Autodesk gør det nemt for os at designe nye tilføjelser til køretøjet og derefter simulere, hvordan disse ændringer vil påvirke ydeevnen, siger Bruce Seligman, direktør i ARKTOS Developments Ltd.

Køretøjer opererer for tiden i Alaska, Kina, Kasakhstan og Det Kaspiske Hav.mola

.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078