23948sdkhjf

Gigaomsætning gør Lego til verdens nummer to i legetøj

Lego er nu kun overgået af amerikanske Mattel på markedet for legetøj. Asiatiske børn trækker væksten.
Barbie-dukker og Matchbox-biler får nu hård konkurrence af klodserne fra Lego.

Den danske legetøjskoncern, der ud over kulørte byggeklodser laver en masser spil til ungerne, kom ud af de første seks måneder i år med en omsætning på over 10 milliarder kroner.

Lego er nu verdens nummer to på markedet for legetøj kun overgået af amerikanske Mattel, som står bag de populære dukker og biler.

Og mens omsætningen steg med 13 procent i forhold til første halvår af 2012 hos Lego, kunne Mattel blot notere en fremgang på fire procent i tidsrummet og endte dermed på en omsætning på 12,22 milliarder kroner.

Lego fik et nettooverskud på 2,38 milliarder kroner. Det er 370 millioner kroner mere end i halvåret sidste år, fremgår det af halvårsregnskabet.

Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp er da også tilfreds med resultatet.

- Det skal tilføjes, at vores salg i første halvår 2013 er øget, da lagerbeholdningen af Lego-produkter i detailhandlen var meget lav ved årets begyndelse på grund af vores succesfulde salg i slutningen af 2012, siger direktøren.

- Det betød, at vi skulle fylde op på hylderne i detailhandlen med nye produkter, og nu ved indgangen til andet halvår er lagerbeholdningen på et højere niveau, så der er flere Lego-produkter til rådighed for forbrugerne, siger han.

Lego er kommet med en ny serie i år - Legends of Chima. Og det har børn verden over været vilde med. Så vilde, at serien, hvor otte dyrestammer kæmper mod hinanden, allerede er et af de største Lego-temaer.

- Vi forventer, at temaet fortsætter med at vokse gennem sit første år på markedet. Især i Asien har produktlinjen klaret sig godt og bidraget stærkt til den høje vækst, siger Mads Nipper, marketingdirektør hos Lego.

Europæiske børn - og deres forældre - købte for otte procent mere Lego i første halvår af 2013 i forhold til perioden sidste år. Men den stærkeste fremgang ses i Asien, hvor salget til forbrugerne steg med mere end en tredjedel i første halvdel af 2013.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079