23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fem pressehærdningslinjer til Fiat fra AP&T

Det er en af de største leverancer, vi nogensinde har haft til en bilproducent, lyder det fra AP&T.

Ordren på den første pressehærdningslinje fra AP&T blev underskrevet i 2007, og to år senere blev den første linje taget i drift i en industribygning på 20.000 m², som blev opført specielt til formålet. Siden da har AP&T leveret yderligere fire installationer, hvoraf den seneste blev taget i drift sidste år. I produktionsløsningerne indgår presser, automation, ovne, robotter og en del værktøj.

Samlet har udstyret en produktionskapacitet på ca.15.000 emner om dagen, og benyttes bl.a. til fremstilling af A-stolper, B-stolper og forstærkninger i døre og gulv. Andelen af pressehærdede emner i Fiats, Alfa Romeos og Lancias forskellige bilmodeller er mellem 10 og 15 procent af karrosseriets vægt (BIW)

Reducerer køretøjets vægt

Fabrikken i Cassino er en af Fiats fem italienske fabrikker med ca. 4.000 medarbejdere og en produktionskapacitet på ca. 1400 biler i døgnet. Her produceres blandt andet Fiat Bravo, Alfa Giulietta og Lancia Delta. Da Cassino-fabrikken er den eneste af Fiats fabrikker, der fremstiller pressehærdede emner, udgør den også en vigtig brik i hele koncernens industristruktur.

"I Cassino fremstiller vi pressehærdede emner, ikke kun til de bilmodeller, der produceres her, men også til dem, der produceres på vores øvrige fabrikker i Italien", fortæler Aldo Balsamo, chef for Cassino-fabrikkens presseværksteder.

De pressehærdede deles kombination af lav vægt og høj styrke gør det muligt at reducere køretøjets vægt – og dermed også brændstofforbrug samt CO2-udslip – samtidig med, at sikkerheden bevares eller forbedres. Pressehærdning gør ligeledes materialet meget formstabilt, fortæller Aldo Balsamo:

"For en af de bilmodeller, der fremstilles i Cassino, er det lykkes os at reducere karrosserivægten med hele 22 procent ved at erstatte foldformerede dele med pressehærdede. Og alle vores bilmodeller, som indeholder pressehærdede emner, har fem stjerner i Euro NCAP", siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01