23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Legoklodserne kaster stærkt regnskab af sig

Lego præsenterer flotte nøgetal i torsdagens årsregnskab. Det er fordi, vi er innovative, siger direktøren.

Den danske legetøjsklassiker Lego har vind i sejlene. Af torsdagens årsregnskab fremgår det, at koncernen over hele linjen præsterer flotte nøgletal trods et legetøjsmarked, som ellers halter en smule.

Det viser sig blandt andet i Legos nettoresultat, som sidste år landede på 6,1 milliarder kroner mod 5,6 milliarder i 2012. Det er en stigning på ni procent, fremgår det af regnskabet, som koncernens administrerende direktør er meget tilfreds med.

- Nøglen til vores succes er, at vi hele tiden er innovative og fornyer vores tilbud til forbrugerne, og i 2013 har vi med succes udviklet og lanceret produkter, som står højt på børns ønskeliste over hele verden, siger direktør Jørgen Vig Knudstorp.

I 2013 var det især en stigning i salget af de klassiske Lego-produkter såsom Lego City, Lego Duplo, Lego Technic og Lego Creator, der har båret fremgangen.

Lego Friends, der blev lanceret i 2012, har ifølge koncernen vist sit langsigtede potentiale ved også at præstere en tocifret vækst i 2013, mens Lego Legends of Chima gennem sidste år blev etableret som en vigtig global produktlinje.

- Vi er meget tilfredse med udviklingen af Lego Friends i linjens andet år på markedet, og vi ser frem til at udvide temaet i de kommende år, siger vicedirektør Mads Nipper.

- Derudover har vi med stor succes fået etableret Lego Legends of Chima som en vigtig produktlinje, og vi vil videreudvikle på historien og produkterne i 2014, tilføjer han.

Legos resultater er opnået på et globalt legetøjsmarked, der samlet set oplevede en mindre nedgang i 2013.

Legoklodserne solgte således mere sidste år end i 2012 på samtlige større markeder verden over. Det gælder markederne i Amerika, Storbritannien og Central- og Nordeuropæiske.

I Asien, som indtil videre er et relativt lille marked for Lego, var der en markant stigning i salget, oplyser koncernen.

I 2013 øgede Lego desuden sine investeringer i produktionskapacitet i hele verden til mere end 2,6 milliarder kroner.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.124|instance-web04