Ny handlingsplan skal bane vejen for danske virksomheder i Japan
Danmark skal blive bedre til at udnytte det japanske markeds- og investeringspotentiale.
Handlingsplanen indeholder 21 konkrete vækstinitiativer inden for eksport, investeringer og innovation, og har til formål at hjælpe danske virksomheder til at blive endnu bedre til at udnytte det store potentiale i Japan.
"Japan har lagt den økonomiske krise bag sig, der arbejdes på en frihandelsaftale mellem EU og Japan, og man er godt i gang med at genopbygge landet efter den forfærdelige tsunami. Danske virksomheder kan levere mange af de varer og løsninger, som japanerne efterspørger inden for eksempelvis klimateknologi og fødevarer. Øget samhandel vil gavne vækst og beskæftigelse i begge lande. Jeg forventer, at handlingsplanen med 21 konkrete tiltag vil bane vejen for, at flere danske virksomheder vil genopdage Japan i den kommende tid", siger Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen.
Vækstinitiativerne gennemføres i perioden 2014-2016
Danmarks samlede eksport af vare- og tjenesteydelser til Japan lå i 2013 på 25,5 mia. DKK, fortæller Eksportrådet, hvilket gjorde Japan til Danmarks 9. største eksportmarked. Dansk eksport har også udgjort en høj andel af EU-landenes samlede eksport til Japan. Beholdningen af japanske investeringer i Danmark var på 36,6 mia. DKK i 2012. Det placerer Japan på en 8. plads på listen over lande, som investerer mest i Danmark og gør Japan til det asiatiske land, som investerer mest i Danmark.