Ny strategi skal sikre havneudvidelse
Hanstholm Havns bestyrelse har besluttet at forfølge en anden strategi end den hidtidige i bestræbelserne på at sikre den ønskede udvidelse af havnen.
"I den hidtidige proces har den gamle bestyrelse arbejdet enstrenget med primær fokus på at få etableret en ny ydermole. Efter at have analyseret projektet grundigt har vi besluttet at anlægge en markant anderledes og meget bredere strategi. Det er vores opfattelse, at opgaven skal løses gennem en trestrenget strategi. Ydermolen er selvfølgelig en forudsætning for realisering af den samlede visionsplan, men en velfungerende havn og konkrete initiativer i forhold til baglandet er helt uundværlige forudsætninger, som vi skal have på plads. Populært sagt og lidt forenklet har man hidtil fokuseret for ensidigt på rammerne, hvor vi nu vælger at arbejde med både rammer og indhold. Vi vil stadig arbejde hårdt for at skabe finansiering af ydermolerne, som ikke er mulig uden statslig finansiering eller medfinansiering. Men samtidig vil vi udvikle den eksisterende forretning og få gang i udviklingen af baglandsarealerne", siger Martin Vestergaard, formand for den nye havnebestyrelse, der blev indsat af Thisted Kommune i foråret.
Overskud nødvendigt for at kunne investere
Man er nødt til at løfte den eksisterende havn til at være en overskudsgivende forretning, så man skaber økonomisk mulighed for at investere udvikling af havnen og baglandsarealerne, fastslår han. En overskudsgivende og velfungerende havn er både forudsætning for og fundament under en udvidelse af havnen, og vi må erkende, at vi i dag har en havn, der ikke kører optimalt forretningsmæssigt.
"Tingene hænger sammen, og aktiviteterne på havn og baglandsareal kommer ikke af sig selv, og vi vil ikke risikere at bygge et nyt havneanlæg rundt omkring en havn, der langsomt dør. For så ender vi med, at operationen lykkedes, men patienten døde", siger Martin Vestergaard.
Den tidligere udmeldte tidsramme på 7-8 år frem til en udvidet Hanstholm Havn er i drift, forsinkes ikke af den ændrede tilgang til realiseringen, understreger han.
"Når vi tager fat på at udvikle baglandsarealerne, så snart den eksisterende havn er blevet en overskudsgivende forretning, kommer vi hurtigere i mål. Den hidtidige realiseringsplan arbejdede med adskilte faser, men vi ønsker at arbejde mere parallelt med de faktorer, der har direkte indflydelse på hinanden. Men jeg vil gerne understrege, at forudsætningen for at hele projektet realiseres, er og bliver en statslig finansiering eller medfinansiering. Dette er et infrastrukturprojekt, og dermed en samfundsopgave. Vi har ganske enkelt ikke pengene selv, men vi har projektet liggende klar, og vi har viljen til at gennemføre det", siger Martin Vestergaard.