23948sdkhjf

Panderynken over e-fakturering

I en pressemeddelelse d. 14. januar 2005 kommer Dansk Byggeri med sine betragtninger på e-fakturering. Et godt initiativ som elektronisk fakturering vil skabe uvilje og miste momentum, hvis man trods advarsler fastholder den forhastede tidsplan, vurderer Jørn Jensen, Dansk Byggeri.
Mange virksomheder i byggeerhvervet er bekymrede over det tidspres og de praktiske problemer i forbindelse med overgangen til elektronisk fakturering til offentlige myndigheder med virkning fra 1. februar 2005 . Bekymringerne går især på, at forretningsgange ved den elektroniske fakturering langtfra er fastlagt, og at der ikke er udsigt til, at disse kan falde på plads til den 1. februar i år.

I Dansk Byggeri er der dagligt mange henvendelser i øjeblikket fra rådvilde medlemmer og tilslutningen til Dansk Byggeris informationsmøder over hele landet er overvældende. Hver 10. medlem af Dansk Byggeri har således tilmeldt sig et informationsmøde.

- Vi møder en stor usikkerhed blandt medlemmer, som ikke kan gennemskue, hvordan tingene skal foregå i praksis. Ved informationsmøderne, som afholdes i disse dage er der mange, der udtrykker bekymring over det hastværk i relation til, at de praktiske forhold i forbindelse med fremsendelse af elektronisk fakturaer til det offentlige endnu ikke er lagt fast, siger chefkonsulent Jørn Jensen, Dansk Byggeri.

- Udover den meget korte tidsfrist til at få det hele på plads, så er det især tre konkrete områder, som bidrager til usikkerheden. Det drejer sig for det første om godkendelse og attestation af fakturaen. I mange tilfælde sendes en faktura til en offentlig myndighed via en bygherrerådgiver til godkendelse, hvorefter rådgiveren sender faktura til den offentlige myndighed til betaling. Denne procedure kan ikke finde sted fra 1. februar 2005, og det er helt umuligt at få aftalt og fastlagt en ny procedure, der kan træde i stedet.

- Et andet aspekt, der ikke er taget højde for, er spørgsmålet om fremsendelse af bilag til fakturaen. Dette er ikke muligt i de foreliggende tekniske standarder. Heller ikke her er det muligt at få aftalt en procedure. Såfremt faktura og bilag sendes separat - henholdsvis fysisk og elektronisk - vil modtageren have vanskeligt ved efterfølgende at binde
tingene sammen, så det er ikke en farbar ve,j siger de fleste offentlige modtagere – uden dog at kunne anvise en anden vej.

- Det tredje store spørgsmål handler om indhentning af de såkaldte EAN-lokationsnumre. Uden disse entydige identifikationer af den offentlige myndighed vil fakturaen ikke kunne sendes elektronisk. Men det viser sig at være et kæmpeproblem at få offentlige myndigheder og institutioner til at udlevere EAN-lokationsnummer. Nogle steder er EAN tilgængelige på f.eks. kommunes hjemmeside, men i de fleste tilfælde får man ikke svar tilbage på sin henvendelse, når man efterspørger nummeret.

Jørn Jensen understreger, at med kun to uger til ikrafttrædelse, haster det meget med at få fastlagt de praktiske rutiner og processer. Han understreger, at Dansk Byggeri anser elektronisk fakturering som en rigtig ide, og vil også gerne rose det offentlige for at gå forrest.

- Der er ikke tvivl om, at øget digital kommunikation er vejen frem. Men det er ærgerligt, at en forhastet og presset indførelse af kravet om elektronisk faktura sætter processen i et forkert relief, slutter Jørn Jensen.

Yderligere kommentarer kan fås ved henvendelse til projektchef Jørn Jensen på tel. 72 16 01 33 eller via pressechef Mogens Hjelm på telefon 40 29 92 32

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078