23948sdkhjf

Nordjyske plastvirksomheder på fælles lærlingejagt

Fire virksomheder fra Hjørring har sat sig som mål at lokke flere unge til Hjørring og derigennem sikre sig vital adgang af faguddannet arbejdskraft.
Flere virksomheder landet over er begyndt at mangle lærlinge, og også i Hjørring er der kamp om de unges gunst. Det har fået Rolltech, Scanbelt, Expo-Net Danmark og Novo Nordisk til at danne fælles front, selv om de egentlig kæmper om at tiltrække de samme lærlinge.

- Vi producerer alle plast, men er gået sammen om at lave en kampagne til unge mennesker om at blive plastmager. Vi har i samarbejde med Hjørring Kommune lavet plancher, annoncer og handouts, hvor vi fortæller om mulighederne for at blive plastmager i Hjørring, forklarer Lars Knudsen, administrerende direktør hos Rolltech.

- Den ene del af kampagnen er målrettet plastmagerskolen, mens den anden er målrettet folkeskolen. Det er jo almindeligt kendt, at de fleste plastmagerlærlinge søger mod det sydlige Jylland, men vi vil overbevise de unge mennesker om, at man også kan blive plastmager i Hjørring. Målet er at få de unge en tur til byen så de kan se os an. Derefter garanterer vi, at der er en læreplads til en dygtig elev fra hvert hold, hvis de vender tilbage, fortsætter han.

Hjørring Kommune er gået aktivt ind i samarbejdet dels i form af hjælp til markedsføringen og dels med assistance til de interesserede unge i form af hjælp til at skaffe en studiebolig og lignende.

Virksomhederne må selv gøre noget
At kampagnen har en effekt kan Lars Knudsen allerede nu konstatere.

- Det har allerede nu resulteret i, at der er blevet lavet to lærlingekontrakter inden for plastområdet, som starter fra januar, siger han.

- Vores mål er at ansætte mindst to lærlinge hvert år. Nu er vi startet med plastmagere, men vi vil også bringe det videre til fx industrioperatører. Der uddanner vi en del i øjeblikket, men vi vil også gerne have fokus på det blandt de unge, og her er vi også interesserede i at få andre virksomheder med i samarbejdet, lyder det videre.

Udover tilgangen af faglært arbejdskraft ser Lars Knudsen også en anden afledt effekt af kampagnen; nemlig at skabe positiv opmærksomhed omkring jobmulighederne i Hjørring Kommune. Her har virksomhederne nemlig også et ansvar, mener Rolltech-direktøren.

- Der er jo forsvundet en del industriarbejdspladser siden finanskrisen, men vi er en håndfuld virksomheder, der faktisk er gået frem med 5 procent, når det gælder antallet af industriarbejdspladser. Og der er vi selvfølgelig interesserede i at skaffe kvalificeret arbejdskraft, siger Lars Knudsen.

- Vi kan godt sidde alle sammen og pibe om den rådne banan og sige, at politikerne skal gøre noget for os, men vi er også nødt til selv at gøre noget, og det forsøger vi med den her kampagne, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079