Norden har en samlet befolkning på omkring 20 millioner købedygtige forbrugere, som langt overvejende er positivt stemte over for danske virksomheder og produkter. Ifølge Udenrigsministeriet er det en af grundene til, at en femtedel af den samlede danske eksport går til de nordiske lande.
Både store såvel som små og mellemstore virksomheder har gode chancer for at opnå eksportsucces i de nordiske lande, og som en hjælp hertil bringer Metal Supply – i nært samarbejde med Udenrigsministeriet – fem gode råd til forretningsetikette i de nordiske nabolande.
Dagens land i fokus er Norge, som bedst gribes an ved at følge disse fem gode råd:
2. Træng dig ikke på. Relationer er vigtige for den norske partner, som skal overbevises om modpartens seriøsitet. I Norge gælder en lavere tærskel for, hvornår en person opfattes som påtrængende.
3. Hav tålmodighed. Norske forretningsfolk kan være afventende med at forpligte sig. Beslutningsprocessen kan derfor være længere end i Danmark.
4. Kommuniker på dansk. Der vil næppe være store vanskeligheder med at forstå hinanden i det talte sprog – ved skriftlig kommunikation er problemet endnu mindre. I den indledende kontaktfase kan man udmærket bruge salgsmateriale på dansk.
5. Vær opmærksom på en streng myndighedskultur. Som hovedregel vil man kunne forvente en imødekommende og venlig behandling hos de norske myndigheder. Men de er også kendt for at praktisere nultolerance og ikende hårde sanktioner, hvis man overtræder reglerne.
Læs meget mere om eksport til de skandinaviske lande i publikationen ”Salg i Norden - med Eksportrådet som partner”, som kan
downloades her.
Husk også Udenrigsministeriets magasin ”Eksportfokus”, som kan
læses i sin seneste udgave her.