Norden har en samlet befolkning på omkring 20 millioner købedygtige forbrugere, som langt overvejende er positivt stemte over for danske virksomheder og produkter. Ifølge Udenrigsministeriet er det en af grundene til, at en femtedel af den samlede danske eksport går til de nordiske lande.
Både store såvel som små og mellemstore virksomheder har gode chancer for at opnå eksportsucces i de skandinaviske lande, og som en hjælp hertil bringer Metal Supply – i nært samarbejde med Udenrigsministeriet – fem gode råd til forretningsetikette i de nordiske nabolande.
Vi slutter af med fokus på Sverige, som bedst gribes an ved at følge disse fem gode råd:
2. Kom ikke for sent til møder og sørg for at være velforberedt. Svenskere er som regel lidt mere formelle end danskere. Møder bookes tre-fire uger i forvejen.
3. Oversæt præsentationsmateriale, hjemmeside osv. til svensk. Svenskerne har ofte svært ved at forstå dansk, og mange danske fagudtryk adskiller sig fra svensk.
4. Vær åben og ærlig i forhandlingen. Dermed minimeres risikoen for, at den danske modpart opfattes som "lidt for dygtig". Svenskere betragter danskere som meget dygtige købmænd.
5. Drop smalltalk. Svenskerne kan nogle gange forekomme mere reserverede end danskere og foretrækker som regel at gemme smalltalk om privatlivet til efter forhandlingen – man skelner i højere grad mellem arbejds- og privatliv end i Danmark.
Læs meget mere om eksport til de skandinaviske lande i publikationen ”Salg i Norden - med Eksportrådet som partner”, som kan
downloades her.
Husk også Udenrigsministeriets magasin ”Eksportfokus”, som kan
læses i sin seneste udgave her.