Kirk Plast kigger mod nord
Den nordvestjyske virksomhed er med i et projekt, der skal modne små og mellemstore virksomheder til at træde ind på det norske marked.
Udover assistancen fra Go2Norway får Kirk Plast også hjælp fra Væksthus Nordjylland, der via et partnerudviklingsværktøj har sat virksomheden i gang med at overveje en række vigtige spørgsmål, før eksporten til Norge kan påbegyndes.
- Partnerudviklingsværktøjet får os til at overveje, hvad vi er gode til. Hvad vi skal bruge af ressourcer, hvordan vores organisation skal være. Vi har hele tiden noget hjemmearbejde, der skal laves, siger Ann-Dorthe Bjerregaard, der er ansvarlig for administrationen hos Kirk Plast, til avisen.
De foreløbige erfaringer har da også vist, at selv om Norge ligger tæt på det nordjyske, så er det nødvendigt at forberede sig, før man vil eksportere. Ann-Dorthe Bjerregaard nævner fx kulturforskelle i salgssituationen som et område, der skal arbejdes med. Her er danskerne mere ligefremme, mens nordmændene lægger vægt på at lære modparten at kende først.