23948sdkhjf

Reka sender varmluftsmotor videre i testfase

Kedelproducent har ustyrligt høje forventninger til energiprojekt, som forventes at være på skinner i 2016.
- Får vi det til at lykkes, så kan vi slå Vestas med flere meter. Det er helt sikkert!

Christian Larsen, ejerleder hos kedelproducenten Maskinfabrikken Reka, har enorme forventninger til varmluftsmotoren stirling, som han overtog sidste år fra det konkursramte Stirling Danmark, der blev startet af Danmarks Tekniske Universitet.

En varmluftsmotor, eller såkaldt stirlingmotor, er i grunden en 200 år gammel opfindelse, som genererer strøm ved hjælp af varmekilder, og siden starten af 1990’erne har Danmarks Tekniske Universitet arbejdet på en kommerciel løsning, som kunne markedsføres til målgrupper som produktionsvirksomheder, institutioner og landbrug.

Siden konkursen har Maskinfabrikken Reka haft travlt med at flytte Stirling Danmark-boet til Aars i Nordjylland og skabe overblik. Både over materielle sager som produktionsudstyr og imaterielle sager som patenter og papirer.

I mellemtiden er en testmotor i 2014 blevet sat i drift lidt nord for Århus. Næste etape er at finde fire teststeder så tæt på fabrikken i Aars som muligt.

- Vi mener ikke, at projektet er færdigt endnu, så vi skal køre nogle flere forsøg.

Motoren har også et stykke udviklingsarbejde foran sig. Hvis motoren skal nå en driftstid på 10.000 timer uden service, så kræver det nye lejer og stempelringe, vurderer Christian Larsen.

Maskinfabrikken Reka, som i forvejen leverer brændselskedler verden over, hævder, at der allerede er stor interesse for at aftage de stirlingmotorer, som Christian Larsen håber, man er klar til at kunne markedsføre om cirka to år.

- Vi har fået henvendelser fra hele verden, men vi koncentrerer os om at kravle, før vi begynder at gå. Vi tror virkelig på det her, men vi er sindige folk, som tager den med ro, indtil vi har noget, der dur. Men så tror jeg næsten heller ikke, at der er grænser for, hvor meget der kan sælges.

Læs mere: Dansk wikipedia-artikel om stirlingmotorer
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142