Calvex efterlyser kommunal hjælp
Skive-området kan blive endnu mere attraktivt at bo og arbejde i, men det kræver en indsats fra både kommune og lokale virksomheder. Det var byrådspolitiker Arne Spicer Lindgren og direktør for Calvex , Brian Pedersen, enige om, da de forleden mødtes for første gang.
De fælles interesser er helt klart til stede, det samme er viljen til samarbejde, men der er stadig et stykke vej at gå. Derfor – og for at møde hinanden og tage ved lære af gensidige ønsker og erfaringer – lagde formand for erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalget i Skive Kommune, Arne Spicer Lindgren, forleden vejen forbi Calvex. Besøget er et led i den nyvalgte kommunalpolitikers planlagte rundtur til en snes lokale virksomheder, og med var også Skives vicekommunaldirektør Christian Bertelsen og Ryan Zinglersen, der er salgs- og hr-chef hos Calvex.
Fra Skive til hele verden
Calvex har specialiseret sig i et koncept til kalveopdræt, ColoQuick, Opfundet og udviklet på Holstebrovej et par kilometer udenfor Skive. ColoQuick indgår i dag i halvdelen af alle kvægbesætninger i Danmark, og eksportpotentialet er ifølge virksomheden selv enormt. Systemet sikrer kalven flere antistoffer gennem dens første portion råmælk end nogen anden metode. Antistofferne danner grundlaget for kalvens første immunforsvar, en højere tilvækst, bedre sundhed – og højere fremtidig mælkeydelse som malkeko.
Hos Calvex er man for længst begyndt at erobre dele af det globale marked for kvægproduktion. Men det har ikke været uden omkostninger, og langt hen ad vejen har virksomheden følt sig meget alene i verden.
- Jeg er bestemt ikke imponeret over den hjælp, staten tilbyder virksomheder med eksportpotentiale. Det virker som om, deres primære opgave er at sælge deres timer, slår Brian Pedersen fast.
Store udfordringer i USA
Det betyder, at da ColoQuick gjorde sin entré på det nordamerikanske marked, var det på bedste beskub og ud fra et fornuftigt, jysk sindelag, der dog viste sig at blive udfordret, efterhånden som den danske virksomhed mødte den amerikanske virkelighed.
- Vi har begået alle de fejl, man overhovedet kan. Og det siger ikke så lidt, understreger Brian Pedersen, der som eksempel nævner en hel sending vandbade til opvarmning af den nedfrosne råmælk, som blev sendt til USA i første omgang.
- Der står måske en immigreret medarbejder, der hverken læser eller forstår engelsk, og hvad sker der så, når låget på maskinen ikke vil gå op – så bliver der hevet i det, til det går af led. Var det så bare sket med et enkelt apparat – men vi havde jo en hel sending derovre. Det kostede os rigtig mange penge, lyder det med et resigneret smil.
Kommunen kan hjælpe
Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Og for en dansk virksomhed med så stort et vækstpotentiale kan det blive dyrt at blive klogere. Men der findes løsninger, mener Arne Spicer Lindgren.
- Vi kan blive meget bedre til at støtte hinanden, og når jeg hører Brian fortælle om sine dyrtkøbte erfaringer, tænker jeg, at vi fra kommunens side både kan og skal tilbyde at hjælpe. Vi kan naturligvis ikke gå ind og yde direkte eksportstøtte, men vi kan medvirke til at facilitere et netværk af lokale virksomheder, der udveksler viden og erfaringer af den her karakter, siger Arne Spicer Lindgren.
På et andet område kan Skive Kommunes initiativer også give virksomheder som Calvex et rygstød. Det gælder for eksempel samarbejdet med Aalborg Universitet, som sidste år blev formaliseret i form af en aftale om blandt andet lokale studiepraktikpladser.
- Calvex har udviklet sig fra at være en traditionel salgs- og servicevirksomhed til at blive en udviklingsorienteret og producerende virksomhed. Det stiller krav, også til rekrutteringen af højtuddannede medarbejdere. Vi kan helt sikkert godt bruge hjælp til eksportprojekter eller på HR- og markedsføringsområdet, og her er et samarbejde med universiteterne i både Aalborg og Århus samt Landbohøjskolen en god indgang, hvor kommunen går forrest og skaber kontakterne, mener salgs- og HR-chef Ryan Zinglersen.
Samarbejde er nødvendigt
I takt med, at besøget skrider frem, og der kommer helt konkrete ønsker på bordet fra begge parter, står det mere og mere klart, at tanken om, at kommune og virksomheder løfter i flok, ikke blot er tiltalende, men også en nødvendighed. Og at en nyvalgt kommunalpolitiker ligefrem tager på rundtur og besøger lokale virksomheder, oplever Brian Pedersen som noget nyt og positivt.
- Nu har jeg drevet virksomhed her i Skive i over 20 år, og de første 18 år hørte jeg ikke noget fra kommunen. Måske er det krisen, der bringer folk sammen, i hvert fald er jeg ikke i tvivl om, at et bedre samarbejde er vejen frem for hele egnen, siger Brian Pedersen.
Men et øget samarbejde stiller også krav til virksomhederne, påpeger han.
- Som virksomhed skal vi også kunne se ud over vores egen næsetip og se tingene i et større perspektiv. Vi har dels et ansvar for at blive bedre til at gøre opmærksom på os selv, dels skal vi huske, at hvis vi bliver bedre til at profilere hele Skive-egnen, falder det positivt tilbage på os selv. Vi har for eksempel lige ansat en medarbejder fra Aalborg og én fra Kjellerup. Det ville da være skønt, hvis de kunne tænke sig at flytte hertil i stedet for at ligge og køre frem og tilbage hver dag, siger Brian Pedersen.