23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MAN Diesel & Turbo mister indtjening på mindre motorer

Tidens krav om mindre motorer påvirker indtjeningen mærkbart i motor- og marineafdelingen hos skibsmotormastodonten.

Det koster MAN Diesel & Turbo dyrt på bundlinjen, at tiden både taler imod nybygninger eller store motorer hos rederierne.

Ifølge Børsen er indtjeningen i segmentet Engines & Marine Systems for det tyske konglomerat MAN – som siden 1979 har ejet B&W's motorfabrikker – faldet fra 2,4 mia. kr. i 2012 til 1 mia. kr. i det seneste regnskabsår.

Og selv om MAN ikke ønsker at udlevere de konkrete tal for Danmark, siger de overordnede tal alligevel noget om udviklingen herhjemme også.

- Det påvirker naturligvis vores indtjening, at vi er i et marked, hvor antallet af nybygninger fortsat ligger på et lavt niveau, og hvor rederier og skibsværfter bestiller motorer med mindre effekt. Og det er klart, at det er en helt ny udvikling sammenlignet med den historiske situation, hvor hver ny motorgeneration har været kraftigere end den foregående, siger Thomas S. Knudsen, der er direktør for MAN Diesel & Turbos danske aktiviteter, til avisen.

Direktøren glæder sig dog over, at markedet viser positive tegn på opvågning. Eksemplificeret blandt andet i en svagt stigende ordreindgang på de store to-taktsmotorer hos MAN.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157