23948sdkhjf

Kinesiske bilfabrikker indtager Europa

Kinesiske bilfabrikker er på vej til at indtage det europæiske marked. Kineserne vil bygge fabrikker i Østeuropa og sende billige biler ud til kunderne.


De kinesiske bilproducenter har sat jagten ind på det europæiske marked.

Bevæbnet med italienske designere og tidligere fabrikker i Østeuropa, sætter kineserne den direkte kurs mod succes i Vesten.

Viden og produktion er på vej fra Europa og USA mod det lønbillige kinesiske marked. Imens drøner kineserne i bogstaveligste forstand i den modsatte retning og opretter bilfabrikker i Østeuropa. Inspireret af den japansk bilindustris succes med fabrikker i Europa, er eksempelvis mærket Chery på vej til at bygge en fabrik - måske et sted i en af de tidligere sovjetiske republikker, fremgår det af Ingeniøren.

For de flest vesteuropæere er Chery et ukendt mærke, men dette rør ikke kineserne. De har bygget virksomheden op ved at lave billige kopier af VW og GM modeller, der omvendt har haft travlt med at hive kineserne i retten.

Siac er et eksempel på et kinesiske bilmærke, hvor kineserne samarbejder med MG Rover og undersøger en mulighed for fælles produktion i en gammel Daewoo-fabrik i Polen, skriver Ingeniøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125