23948sdkhjf

Pressemeddelelse fra V. Løwener A/S

Den danske jernstøberikoncern Valdemar Birn A/S anvender know-how, produkter og serviceydelser fra Henkel Surface Technologies.
Düsseldorf / Heidelberg – Støbning af metalmaterialer har som formgivningsmetode inden for brugskunst eksisteret gennem årtusinder. I dag findes der en vidtforgrenet støberiindustri, som fremstiller støbedele af høj kvalitet til tekniske produkter til mange brancher – lige fra automobilindustrien til luft- og rumfartsindustrien.

Et af verdens mest moderne støberiforetagender ligger i Holstebro i Vestjylland. Her spiller overfladebehandling en vigtig rolle.

Første ACC®-overfladebehandling af støbejern nogen sinde
Det ses klart, at Valdemar Birn er et flittigt foretagende. Virksomheden er med en årlig produktion på 65.000 tons støbejern det største støberi i Nordeuropa og samtidig én af Europas førende producenter af montagefærdige støbedele, det vil sige inklusive komplet overfladebehandling af emnerne – fra korrosionsbeskyttelse til lakering. Til dette formål er der installeret et fuldautomatisk produktionsanlæg. En nyskabelse inden for støberi-industrien: Med dette anlæg kan man som noget helt nyt udføre ACC®-overfladebehandling af støbejern – en mere miljøvenlig proces, der højner kvaliteten og øger effektiviteten.

”Tidligere var omgangen med støbegods en temmelig beskidt affære – både for os og for vores kunder,” husker Christian Jørgensen, som er produktionsdirektør hos Valdemar Birn. ”Emnerne blev rustbeskyttet med en olieemulsion. Ved opbevaring sugede de derfor støv til sig og skulle først renses af kunden, før de kunne monteres. Dét var ensbetydende med stort tidsforbrug og betydelige omkostninger.”

Omkostningsbesparelse på 20%
ACC-coatingen reducerer den samlede behandlingsproces fra fem til tre trin og giver en 100% garanti for korrosionsbeskyttelse – også på emnernes brugsflader, som ikke bliver lakeret. Jørgensen siger om fordelene: ”Vi får bedre kvalitet, kortere procestider, en enklere intern logistik, og vi sparer ca. 20% af procesomkostningerne. Og fremfor alt: Emnerne kommer rene ud til kunden og kan straks bruges i produktionen,” fastslår Christian Jørgensen,

Hovedaftagerne af emnerne fra Valdemar Birn er europæiske producenter af erhvervskøretøjer, der køber færdigbehandlede kileremsskiver og koblinger som et led i egen produktivitetsforbedring.

Ifølge Christian Jørgensen besluttede Valdemar Birn sig på et meget tidligt tidspunkt for at blive systemleverandør, fordi man som virksomhed i en klassisk industrigren skal kunne tilbyde sine kunder flere og flere serviceydelser. Levering af montagefærdige emner forudsætter, at man har erfarne og effektive leverandører inden for overfladebehandling, og som Christian Jørgensen udtrykker det, er ”Henkel Surface Technologies ikke blot attraktiv på grund af sit optimale produktprogram, men også på grund af sin fremragende service og rådgivning”. Christian Jørgensen og Henrik Aaskov, som er Henkels områdeansvarlige, udgør et samarbejdsteam i et partnerskab mellem de to firmaer. Aaskov siger: ”Vi arbejder intenst sammen på at finde ud af, hvilke Henkel-produkter og teknologier der er bedst egnede til yderligere optimering af Birn-produkterne.”

Kontinuerlig forbedring
Specielt værdifuld for Valdemar Birn er Henkels know-how. Ifølge Christian Jørgensen er kemien og teknikken inden for overfladebehandling ikke ukompliceret, og især automobilindustrien stiller høje krav. Da Valdemar Birn planlagde det nye lakeringsanlæg, sad Henkel derfor med ved bordet. Det er nu tre år siden, og anlægget fungerer stadig perfekt.

Henkel Surface Technologies er sidenhen blevet systemleverandør for Valdemar Birn. Samarbejdet omfatter ikke bare korrosionsbeskyttelse for overfladebehandlingen, men derimod løsninger til alle behov i virksomheden. Henkel levere en vifte af mere end 30 produkter – køle-/smøremidler til metalforarbejdningen, håndsæbe o.a. Totalleverancen indeholder fremfor alt kontinuerlige aktiviteter til forbedring af produkter og processer – bl.a. udviklingsarbejde på laboratoriet og tests. ”Vi ser os selv som en del af Valdemar Birn,” siger Holger Körner, som er salgsansvarlig for Henkel-produkterne i Skandinavien, ”og vi ser det som en særlig udfordring hele tiden at udvikle nye løsninger til denne innovative kunde.”

Henkel glæder sig naturligvis meget over, at det i foråret 2001 lykkedes Valdemar Birn A/S – som det første firma i verden – at opnå tre internationalt anerkendte certificeringer på én gang: Kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøstyring. Det danske firma står herved øverst på listen over leverandører af støbte produkter af højeste kvalitet. I Holstebro er man godt forberedt på den stigende interesse – ikke mindst fra automobilindustrien.

Systemteknologi for verdensmarkedet
Henkel Surface Technologies er med sin verdensomspændende organisation førende systempartner inden for automobil,- luft- og rumfartsindustrien plus tilhørende underleverandører, stål- og båndlakeringsbranchen samt i industrien for husholdningsudstyr.

Mere end 4.000 medarbejdere er beskæftiget med at udvikle totalløsninger – lige fra overfladebehandling til processtyring. Forretningsområdet hører ind under Henkel-Gruppen i Düsseldorf, som er aktiv i 75 lande med produkter og systemforretninger. Hertil kommer Surface Technologies, der varetager områderne limprodukter, vaske- og rensemidler samt kosmetik og kropsplejeprodukter.

Henkel Surface Technologies’ produkter forhandles i Danmark af V. Løwener A/S, http://www.loewener.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus