23948sdkhjf

BJ-Gear fejrer 50 år med vækst

Mandag den 17. marts 2014 kan BJ-Gear i Stilling syd for Århus fejre 50 års jubilæum.
50 år som dansk produktionsvirksomhed uden planer om at flytte job til udlandet. Det er et særsyn – men ganske naturligt for direktøren, som har konstant fokus på automatisering og robotteknologi.

- Så længe vi kan effektivisere vores arbejde ved hjælp af lean, automatisering og robotter – og det kan vi længe endnu – ser jeg ingen grund til at udlicitere noget som helst. Selvom vi vækster på toplinjen, vækster vi ikke tilsvarende på medarbejdersiden. Til gengæld har vi investeret massivt i teknologi og automatisering, siger Flemming Graversgaard, administrerende direktør for BJ-Gear, der overtog gearvirksomheden i 2002 som led i et generationsskifte.

Efterfølgende er det blevet til opkøb af Trabjerg A/S, Lind Jacobsen & Co. A/S og NG-Teknik ApS, som alle er fusioneret ind i BJ-Gear A/S.

1.200 urtepotter i timen
Da virksomheden startede i 1964, var det med fem medarbejdere. Ejeren Børge Jensen, deraf navnet BJ-Gear, er uddannet maskinarbejder og blev i begyndelsen af 1960’erne spurgt af sin arbejdsgiver Trabjerg A/S, om han havde lyst til at starte selv som underleverandør af snekkegear.

- I slutningen af 1960’erne udvikler jeg sammen med en værkfører fra min tidligere arbejdsplads et snekkegear, der passer rigtig godt til urtepottevaskere. Dengang var gartneriernes urtepotter af ler, og det var et stort arbejde at rengøre dem manuelt. Med en urtepottevasker fra BJ-Gear kunne én enkelt mand vaske 1.200 urtepotter i timen, siger Børge Jensen, tidligere ejer og stifter af BJ-Gear.

Gearet blev herefter produceret i forskellige størrelser og udførsler. I 1980’erne blev mange af dem sendt til udlandet, og eksporten blev øget betragteligt. I årene frem mod årtusindskiftet skete store teknologiske fremskridt, hvor BJ-Gear blandt andet investerede i avancerede CNC-styrede bearbejdningsmaskiner for en hurtigere og mere fleksibel produktion og højere kvalitet.

Virksomheden oplevede stor vækst inden for sundhedssektoren, der i dag er det største forretningsområde og udgør over 40 procent af omsætningen. I 00’erne begyndte BJ-Gear at levere rustfri, hygiejniske løsninger til fødevareindustrien, som er det andet store forretningsområde i dag.

Fremtiden siger vækst
Inden for de seneste år er virksomheden blevet mere ingeniørorienteret, som en direkte konsekvens af en højere kompleksitet og integration i efterspørgslen. Dette kombineret med et bredt standardprogram giver BJ-Gear en unik position på markedet.

- Markedet er blevet mere komplekst at levere til, og vi nyder godt af de mange års samlede anciennitet. Der er et godt samarbejde mellem maskinarbejderne og ingeniørerne, og vi oplever det som en stor styrke at kunne tilbyde højteknologiske løsninger i kombination med et fleksibelt produktionsapparat, siger Flemming Graversgaard og løfter kort sløret for, hvad de næste fem år kommer til at gå med:

- Vores fokus er på vækst, vækst og vækst. Vi har de fysiske rammer til betydelig vækst, og vi har et marked med stor efterspørgsel på vores løsninger. Det tegner godt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188