I dag går halvdelen af Linimatics eksport til Tyskland, og mængden stiger hvert år med 10-15 nye kunder og projekter. Men det har været et langt, sejt træk at nå dertil, og vil man have succes på det tyske marked, kræver det, at man fokuserer på sine kernekompetencer, forklarer direktør for Linimatic, Jacob Himmelstrup, til Børsen.
- Vi har de “vanskelige” kunder, der ikke bare vil have den laveste pris, de kræsne, som går efter noget særligt i høj kvalitet – og i øvrigt ofte er bagud med tegningerne, så vi får noget for at være hurtige og fleksible, siger han til avisen.
Han fortæller videre, at Linimatic ikke tager hvem som helst ind i kundekartoteket. Det hele startede med et større analysearbejde for at finde frem til de virksomheder, der kunne være interessante at bearbejde for den nordsjællandske virksomhed.
Slutteligt endte man med en liste over mulige kunder. Herefter gælder det om at være tålmodig, forklarer Jacob Himmelstrup, der understreger, at ordrerne ikke kommer fra den ene dag til den anden, men at der sagtens kan går 1-1½ år, fra en kunde viser seriøs interesse, til ordren er landet.
