En ny statistik fra Udenrigsministeriet viser, at danske SMV’er, der producerer specialmaskiner og andet til industrien, har drønende succes i BRIK-landene. Det skriver Børsen.
Blandt disse er J. Hvidtved Larsen, der de sidste tre år har satset målrettet på at komme ind på det russiske marked.
Det har Silkeborg-virksomheden gjort så godt, at man har erobret en markedsandel på 5-10 procent. Det svarer til, at man har solgt mere end 180 slamsugere til 2,5 mio. kr. stykket de seneste år.
Virksomhedens områdemanager for Central- og Østeuropa, Olga Heckmann, forklarer til Børsen, at J. Hvidtved Larsens slamsugere er faldet i russernes smag, fordi én bil kan klare de opgaver, man normalt skal bruge to biler til.
- Det russiske marked er blevet et fokusmarked for os nu, og vi ser meget positivt på det, siger hun til Børsen.
I 2014 forventer J. Hvidtved Larsen at sælge 20-25 slamsugere i Rusland, og i 2015 forventer man en vækst på yderligere 20 procent.
