23948sdkhjf

Vestas opgraderer sine service-aktiviteter

Service og vedligehold på de solgte vindmøller er en sand guldgrube for den danske vindmølleproducent, og det skal udnyttes yderligere i de kommende år.
Som afløser for den toårige turnaround-plan, der udløb med 2013-regnskabet, har Vestas lanceret en ny vækstplan, som skal sikre væksten i de kommende år.

En del af denne vækstplan indebærer en opgradering af koncernens serviceaktiviteter, der gennem hele krisen har været i kraftig vækst og har præsteret god indtjening.

I 2013 omsatte Vestas’ service-organisation for 954 mio. euro (7,1 mia. kr.), hvilket svarer til en vækst på 8 procent sammenlignet med 2012. Forretningsområdets ordrebeholdning var ved udgangen af 2013 på 6,7 mia. euro (50,0 mia. kr.) eller 26 procent højere end ved udgangen af 2012.

Får egen direktør
Bag succesen ligger serviceaftaler på hele 46 GW ud af de ca. 60 GW vindmøller, som Vestas har installeret gennem tiderne. I 2013 lykkedes det samtidig Vestas at forny 75 procent af de serviceaftaler, der var ved at udløbe. Begge tal skal dog vokse i de kommende år.

- Vestas ønsker at øge den nuværende servicefornyelsesprocent på 75 procent og samtidig udvikle tilbud med henblik på at erobre en del af de ca. 15 GW installerede Vestas-vindmøller, som i øjeblikket ikke er dækket af en Vestas-serviceaftale, skriver Vestas i sit årsregnskab.

Også organisatorisk er Vestas dog klar til at sætte ekstra tryk på. Det skal ske ved at flytte serviceområdet fra salgsdirektionsområdet og udpege en ny chef med direkte reference til koncernchefen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219