Med indførelsen af både CBAM og de nye Safeguards indføres markant reducerede importkvoter samt en forhøjelse af ”out of quota”-straftolden fra 25 procent til 50 procent. Som følge heraf forventes købere generelt at flytte en væsentligt større del af deres indkøb til europæiske værker end i de seneste år. De nuværende Safeguards har nemlig ikke været tilstrækkelige til at beskytte den europæiske stålindustri mod unfair konkurrence - primært fra Asien.
De første tegn på denne tendens ses allerede i fjerde kvartal for en række produkter. Det betyder, at leveringstider fra europæiske værker forventes at blive længere og dermed understøtte prisstigninger i løbet af 2026. Under alle omstændigheder tegner 2026 til at blive endnu et interessant år for den rustfri stålindustri, som ser ud til at få tiltrængt medvind efter flere vanskelige år.
Råvarer
Nikkel
Siden Damstahls seneste Markedstrends har nikkel været relativt stabil og handles i øjeblikket til omkring 14.600 dollars per ton. Lagrene er fortsat høje, mens efterspørgslen fra rustfri stålsektoren forbliver svag. Gennem 2025 har nikkel bevæget sig sidelæns med kun mindre udsving og en svagt faldende tendens.
Fremadrettet forventes der ingen væsentlige prisbevægelser frem mod årsskiftet eller ind i starten af 2026. Strukturelle faktorer som overudbud – drevet af stigende NPI-produktion i Indonesien og Kina – samt afdæmpet efterspørgsel fra både rustfri stål- og batterimarkeder fortsætter med at lægge pres på priserne.
Krom
Situationen for krom er fortsat udfordret, da pålidelige benchmarks og prognoser stadig er sparsomme. Ferrochrom handles i øjeblikket til lidt over 1,00 dollars per pund og har vist en moderat stigende tendens gennem 2025. Der forventes ingen væsentlige prisbevægelser på kort sigt.
Efterspørgslen efter rustfri stål forbliver svag, mens kapacitetsudvidelser i Kina opvejer forsyningsbekymringer fra Sydafrika. På lidt længere sigt kan stigende produktionsomkostninger og potentielle eksportrestriktioner i Sydafrika skabe et vist opadgående pres, men for nu dominerer overudbuddet. Damstahl forventer stabile priser med minimale udsving i de kommende måneder.
Molybdæn
Gennem størstedelen af 2025 har molybdæn været den stærkeste performer blandt legeringsmaterialerne. Den stærke performance har været drevet af stram forsyning og stærk efterspørgsel med priser, der toppede omkring 58.000 dollars per ton. I de seneste uger er priserne dog faldet en smule, idet efterspørgslen efter rustfri stål er svækket, og forsyningsforholdene er forbedret.
Trods denne korrektion ligger molybdæn fortsat på et højt niveau og påvirker stadig legeringstillæg. Damstahl forventer, at priserne forbliver stabile eller bevæger sig svagt nedad i de kommende måneder - med en mulig normalisering i første halvdel af 2026.
Skrot
Gennem 2025 er priserne på rustfri stålskrot (kvalitet 1.4301) faldet støt og ligger i øjeblikket omkring 1,00 euro per kg. Svag efterspørgsel og begrænset generering af nyt skrot har præget markedet. Ser man frem mod 2026, vurderes tilgængeligheden af højkvalitetsskrot i stigende grad som en potentiel prisdriver. Nøglefaktorer omfatter den voksende betydning af cirkulær økonomi, strengere CO2-reguleringer som CBAM og den øgede anvendelse af EAF-teknologi i stålproduktion. Disse udviklinger kan føre til højere skrotpriser i det kommende år.
CBAM
Fra 1. januar 2026 vil CBAM pålægge en ekstra afgift på import af rustfri stål og andre CO2-intensive produkter baseret på CO2-udledningen fra den udenlandske producent. Et lækket EU-dokument fra 18. november 2025 introducerede specifikke emissions-benchmarks, som vil blive anvendt, hvis importører ikke kan fremlægge validerede data.
Der er dog stadig betydelig usikkerhed i branchen om den endelige beregning og de faktiske omkostninger, da mange detaljer og officielle landedata mangler. Som følge heraf er mange importører forsigtige med nye ordrer, og nogle leverandører inkluderer allerede estimerede CBAM-omkostninger i deres tilbud for at give større planlægningssikkerhed. Damstahl vurderer, at det kan medføre ekstraomkostninger per ton på 200-300 euro afhængigt af produktet.
Safeguards
Sammen med CBAM er de nye Safeguard-regler – som forventes implementeret den 1. juli 2026 – et stort emne i branchen. De nuværende forslag indikerer, at importkvoter for rustfri stålprodukter vil blive reduceret med omkring 50 procent, og alle mængder, der overstiger disse kvoter, vil blive pålagt en strafafgift på 50 procent.
Selvom disse tiltag anses for nødvendige for at stabilisere og beskytte den europæiske stål- og rustfri stålindustri, er der også bekymring for, at de kan lægge yderligere pres på Europa som produktionslokation for forarbejdningsindustrien. Dette grundet højere omkostninger og begrænset udbud. Mange virksomheder holder igen med langsigtede beslutninger, indtil de endelige detaljer og konsekvenser af de nye regler er klare.
For nu beregner Damstahl forskellige scenarier for sin sourcing-strategi, da man forventer, at importen vil stige i andet kvartal 2026, før den falder i tredje kvartal 2026 til et niveau på 75 procent sammenlignet med fjerde kvartal 2025. Dette vil medføre en stigning i toldsatserne fra 8 procent til 24 procent og dermed skabe en betydelig opadgående prisudvikling.
Derudover bruger Damstahl mange ressourcer på at forsøge at påvirke beslutningstagere, da den foreslåede model vil medføre en de-industrialisering af EU, hvor op til 5 millioner arbejdspladser er på spil.
Produktnyheder
Sømløse rør
De kommende CBAM- og Safeguard-tiltag forventes at ramme markedet for sømløse rør endnu hårdere end for stangstål. De nuværende planer indikerer, at de tilladte importkvoter vil blive reduceret med mere end 60 procent, uden at der endnu er fastlagt landespecifikke kvoter. Dette skaber stor usikkerhed for importører, mens nye leverandører – nogle med tvivlsom troværdighed – fortsat træder ind på markedet og kæmper om markedsandele.
Som med stangstål er tidlig risikominimering afgørende. Europæisk sourcing, som længe har været betragtet som uattraktivt, kan blive en realistisk strategi for at sikre forsyningssikkerhed. Kombinationen af CBAM-omkostninger og strammere kvoter vil markant reducere konkurrencedygtigheden for importeret materiale og omforme markedet i 2026.
Svejste rør
Gennem størstedelen af 2025 har svejste rør været under betydeligt prispres som følge af faldende priser på fladprodukter. Først i de seneste uger har markedet vist tegn på bedring, understøttet af stigende coil-priser og europæiske værker, der er vendt tilbage efter sommerpausen.
Import har aldrig været en væsentlig strategisk faktor for de fleste europæiske købere. Dog vil CBAM og de kommende Safeguard-tiltag indirekte påvirke prisdannelsen ved at ændre omkostningsstrukturen for fladprodukter. Priserne er allerede steget med 5–10 procent fra det laveste niveau omkring sommeren og forventes at fortsætte denne tendens gennem 2026.
Stangstål
De ændrede Safeguard-regler, som træder i kraft senest den 1. juli 2026, betyder blandt andet en markant reduktion af kvoterne for rustfri stangstål fra asiatiske lande og en fordobling af “out of quota”-tolden fra 25 procent til 50 procent. Dette har fået importører (grossister og slutbrugere) til i stigende grad at rette opmærksomheden mod europæiske producenter, som ved udgangen af 2025 oplever højere ordreindtag og længere leveringstider.
Derudover er mange detaljer vedrørende CBAM stadig uafklarede, herunder officielle benchmarks, hvilket skaber usikkerhed om de faktiske omkostninger og yderligere bidrager til købernes tøven med at handle i Asien.
Efter en lang periode med relativt stabile europæiske basispriser for rustfri stangstål – også gennem 2025 – forventes værkerne at forsøge at hæve basispriserne senest i begyndelsen af andet kvartal 2026, drevet af reduceret asiatisk import og dermed længere leveringstider. Allerede nu er priserne steget nogle få procent og vil fortsætte med at gøre det. For importeret materiale forventes en stigning på 15–20 procent alene, mens EU-producenter også vil være nødt til at hæve deres priser.
I sidste ende kan dette medføre en reel mangel på visse stangstålsprodukter i løbet af 2026 – blandt andet fordi opskaleringen hos europæiske værker vil være relativt lang. Den forventes at tage seks–otte måneder, efter flere år med reduceret kapacitet som følge af den konkurrenceprægede situation.
Sheets og plader
Efter den sædvanlige sæsonmæssige stigning i efterspørgslen i første kvartal 2025, som førte til moderate prisstigninger, bevægede efterspørgslen sig delvist sidelæns og delvist nedad i andet og tredje kvartal. Dette resulterede i moderat faldende priser i denne periode. Store rustfri stålmarkeder som Tyskland og Italien oplevede et mere markant fald i efterspørgslen sammenlignet med Skandinavien, hvor efterspørgslen forblev relativt stabil.
Når vi nærmer os 2026 og implementeringen af EU’s CBAM, viser fjerde kvartal tegn på ændret indkøbsadfærd blandt både grossister og slutbrugere. Mange har skiftet strategisk fokus og sikret langsigtede kontrakter med europæiske værker, mens de forbereder sig på effekterne af CBAM og de øgede dokumentationskrav.
På nuværende tidspunkt er priserne for fladprodukter steget med 60–80 euro per ton i fjerde kvartal sammenlignet med slutningen af tredje kvartal, og yderligere stigninger på 20–30 euro per ton forventes i januar 2026. Damstahl forventer yderligere stigninger, da værkerne alle kører med underskud, hvilket naturligvis er uholdbart.
Europæiske værker rapporterer om markant højere ordreindtag sammenlignet med tidligere i 2025, hvilket fører til længere leveringstider og forventninger om yderligere moderate prisstigninger i første kvartal 2026.
Fittings & Flanger
Aktiviteten på fittings og flanger ser god ud, især baseret på køb fra lager. Markedet varierer dog meget på større projekter og mellem industrisektorer, hvor nogle industrier stadig er inaktive, mens andre oplever stor vækst. Overordnet set er aktiviteten rolig, men stabil og positiv, og der er ingen problemer med at få nye leverancer. De eneste forstyrrelser lige nu vedrører transport fra Asien – enten forlængede leveringstider eller ventetider i de store havne.
Den europæiske forsyningskæde har været lidt under pres på svejste EN-fittings, men primært på grund af én større leverandør, der ikke har kunnet levere som lovet. Dette har dog kun skabt mindre problemer.
Priserne fra Asien har faktisk været på en nedadgående tendens, men den kommende CBAM har opvejet dette, så vi ender med næsten ingen ændringer. For de europæiske leverandører er billedet det modsatte – her har vi faktisk set priserne stige en smule, hvilket også giver mening i lyset af stigende priser på plader, rør og stangstål.
Konklusion
Vi står over for betydelige ændringer i vores branche i de kommende år – både når det gælder forsyningssikkerhed og stigende priser. Der er allerede skrevet og sagt meget om indførelsen af CBAM og de nye Safeguards, som i nogen grad vil påvirke købsadfærden. At minimere risikoen ved at flytte en del af de tidligere indkøb fra Asien til Europa vil være et naturligt fokusområde. Samtidig skal vi være forberedte og opmærksomme på, at asiatiske leverandører ikke vil opgive markedsandele uden kamp og sandsynligvis vil arbejde på alternative måder at håndtere de nye handelsrestriktioner. Tiden vil vise, hvilken effekt dette får på markedets dynamik på længere sigt.
På kort sigt ser Damstahl stigende priser, efterhånden som europæiske værkers ordrebøger fyldes hurtigere end i de senere år, og tendensen med stigende priser fra fjerde kvartal 2025 vil fortsætte ind i første kvartal 2026.
Om disse prisstigninger bliver “bæredygtige”, vil i nogen grad afhænge af, om efterspørgslen begynder at tage fart i løbet af 2026 – især på de store rustfri stålmarkeder som Tyskland og Italien.
Læs hele markedsanalyse på Damstahls hjemmeside.