23948sdkhjf

Prisvindende virksomhed har gæld for 175 millioner kroner efter konkurs

BBHS gik konkurs med 175 mio. kr. i gæld – selv en gældsnedsættelse kunne ikke redde virksomheden

Virksomheden BBHS, der opfandt en maskine til at fragte bagage mellem terminal og fly, skyldte 175 mio. kr., da den i sidste uge blev erklæret konkurs ved Sø- og Handelsretten.

Det oplyser Søren Aaman Jensen, advokat og partner hos Accura, som er blevet udpeget som kurator i konkursboet.

Konkursen er sket, selv om virksomheden fik en rekonstruktionsplan godkendt i juli. I rekonstruktionen havde selskabet sågar fået en akkord, hvilket betød, at kreditorerne gik med til nedskrive noget af gælden, for at BBHS ikke skulle gå konkurs.

Med tiden stod det dog klart for kurator, at det selv med gældsnedsættelsen ikke var muligt for BBHS at komme af med gælden.

Og fredag i sidste uge blev selskabet altså taget under konkursbehandling.

Gæld gennem moderselskab

Formelt set er gælden et resultat af, at CPHI-Holding, som er moderselskab for BBHS og virksomhederne IntelligentTrackSystems og Exrupte, har optaget obligationslån.

CPHI-Holding har brugt lånene til at finansiere driften i de tre virksomheder, og långiverne har fået pant i virksomhederne - heriblandt BBHS.

Dermed er langt størstedelen af BBHS' gæld også tilknyttet den pant, som er udstedt i virksomheden.

Ser man på beløbet, som virksomheden skylder sine leverandører, er det nærmere et sted mellem 10 og 15 mio. kr., siger virksomhedens administrerende direktør, Jonas Riddersholm Bargum. Det præcise beløb er stadig ved at blive opgjort, og virksomheden har også bestridt nogle af de krav, der er blevet anmeldt.

BBHS har været forsøgt rekonstrueret, hvor selskabet fik en akkord. Det vil sige, at kreditorerne gik med til at nedskrive noget af gælden, så selskabet ikke erklærede sig konkurs.

Sidst i juli kunne kurator dog se, at det – selv med gældsnedsættelsen – ikke var muligt at leve op til kravene i akkorden.

Søren Aaman Jensen siger, at man vil forsøge at sælge konkursboet i sin helhed, men at man endnu ikke er i dialog med nogen mulige købere.

- Vi er kun i den indledende fase, men vi har fået henvendelser fra tre-fire potentielle budgivere. Men det var i fredags, at det gik ned, så vi er ikke nået så langt endnu, siger han.

Revisor troede ikke på tallene

Hverken BBHS eller moderselskabet CPHI-Holding har aflagt årsregnskab for 2024.

Det har de til gengæld for 2023, hvor den tilknyttede revisor, Christensen Kjærulff, mente, at tallene var så misvisende, at revisionshuset kun kunne kvittere med en "afkræftende påtegning" af regnskabet. Det er den alvorligste påtegning, en revisor kan give.

Påtegningen skyldtes primært, at regnskabet er udarbejdet under forudsætningen om fortsat drift, selvom det allerede der var yderst usikkert, om selskabet kunne opnå den nødvendige finansiering til at videreføre driften.

Revisor fremhævede desuden en væsentlig usikkerhed ved værdiansættelsen af selskabets investeringer i datterselskaber og tilgodehavender fra koncernselskaber – poster, der samlet udgjorde 626 mio. kr.

Ifølge revisor kunne disse værdier være overvurderet med op til hele beløbet, hvilket i så fald ville betyde en markant nedskrivning af selskabets egenkapital.

Ville revolutionere bagagehåndtering

BBHS bragede frem i industrien for et lille årti siden, da virksomheden kom på markedet med en maskine, som skulle gøre arbejdet nemmere for de lufthavnsmedarbejdere, som hver dag knokler med at få læsset kufferter og tasker fra terminalen til flyets bagagerum.

Når man afleverer sin kuffert, fragter systemet den automatisk til flyet, og når man lander, foregår transporten fra flyet til transportbåndet også automatisk, så ingen smider rundt med kufferten.

Opfindelsen sikrede blandt andet firmaet en innovationspris fra Den Internationale Luftfartsorganisation (IATA) i 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047