23948sdkhjf

DI: Den tyske eksportfrugt hænger lavt

Det er oplagt, at langt flere mindre virksomheder satser på eksport til den store nabo, mener Metal- og Maskinindustrien.

Kun 10 procent af alle metalvirksomheder i Danmark står for hele 85 procent af eksporten. Dermed har de færreste mindre og mellemstore producenter fået hul igennem til et eksportmarked. I disse dage vil Metal Supply derfor finde metalbranchens veje til Tyskland - Danmarks suverænt største og mest oplagte eksportmulighed.

En meget lille del af metal- og maskinindustrien i Danmark står for langt størstedelen af dansk metaleksport til Tyskland, og det er en skam, for mange flere virksomheder kan få en bid af kagen, mener organisationen Metal- og Maskinindustrien, som er en del af Dansk Industri.

- Hvis vi bare kunne fordoble antallet af virksomheder, som eksporterer til Tyskland, så er vi overbeviste om, at det samlet vil øge indtjeningen, siger Christian Eskelund, som er chefkonsulent.

Det typiske marked er et paradis af lavthængende frugter, mener han, og "det er bare at gøre som Nike og sige: Bare gør det", bemærker han, men han understreger også, at det er en satsning, der forpligter. Det skal være helhjertet og fuldt fokuseret.

- Man skal helt klart have sit fundament på plads, før man går i gang. Det, der virkelig gælder i denne disciplin er, at man formår at være yderst grundig, men at man også er i stand til virkelig at rykke, når forarbejdet er på plads.

Danmark har allerede glimrende fat i Tyskland som eksportmarked og eksporterer årligt for 25 mia. kr. til nabolandet i syd, men størstedelen af eksporten går til Nordtyskland.

- Der er en række vækstcentre rundt omkring i det store land, hvor vi endnu ikke står særlig stærkt, men det burde vi, siger Christian Eskelund-Hansen.

At eksportere til Tyskland er ingen som helst raket videnskab, men det er krævende, og udfordringerne kan være mange.

Her er nogle af Christian Eskelund-Hansens bud på, hvordan man kommer i gang med eksport:

- Slå pjalterne sammen og dan alliancer med andre virksomheder, som er klar til at tage udfordringen op. Gå for eksempel sammen om at ansætte en tysk sælger, hvis det er for dyrt for den enkelte virksomhed.

- Man skal have en vedholdende indsats. Det tager tid at lande den første ordre.

- Vær meget grundig i analysearbejdet og byg indsatsen systematisk op. Find ud af, om fokus måske skal rettes på fødevareindustrien, eller om det måske er en delstat som Nordrhein-Westfalen, man satser på.

- Find ud af, hvilke messer i Tyskland, som er oplagte at besøge. Sørg for grundig forberedelse før messen og hav styr på verberne. Man kan ikke undgå at knytte nogle gode kontakter, men læg kræfter i opfølgningen, når I er hjemme igen.

Artiklen er en del af temaet Tyskland.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094